سه شنبه , ۵ تیر ۱۴۰۳

سهولت ابتلاء به اعتیاد

عوامل و فاکتوهای زیادی وجود دارد که ممکن است شما را نسبت به مواد دیگر حساس تر کند. شرایط هر فردی متفاوت است و دلایل بسیار زیادی برای پاسخ به هر فردی وجود دارد که افتادن در دام مواد و اعتیاد، آسان و سهل است.

 از جمله عوامل متغیر شامل ترکیبات بیولوژیکی بدن نیز می باشد، یعنی بستگی به این دارد که چقدر شما نسبت به یک ماده خاص و مواد شیمیایی موجود در آن، حساس باشید.

برخی از افراد ممکن است قادر به مصرف یک ماده به مدت چندین بار باشند بدون اینکه از عوارض جانبی آن رنج ببرند. در حالی که شخص دیگری ممکن است برای اولین بار همان ماده را مصرف کند و برای وی واکنش بدی به همراه داشته باشد یا دچار بیش مصرفی گردد. به همین ترتیب، شما به واسطه یکبار امتحان کردن یک ماده، می توانید به آن ماده معتاد شوید،  در حالی که ممکن است شخص دیگری هرگز به هیچ وجه به آن ماده معتاد نشود.

درست همانطور که میان افرادی که مواد مصرف می کنند تفاوت های زیادی وجود دارد، تفاوتهای زیادی نیز بین انواع مواد وجود دارد. مثلاً، شما ممکن است برای نمونه گیری از کوکائین یا هروئین، حتی برای اولین بار به آن معتاد شوید.

مقاومت در برابر مواد یک علامت اصلی اعتیاد محسوب می شود

گاهی اوقات یک اعتیاد می تواند به آرامی و با عوارض جانبی در شما به وجود آید و همچنان که به مصرف آن ادامه می دهید، مقاومت در برابر آن ماده به آرامی در شما ایجاد شود، یعنی این که شما دیگر با همان مقدار مصرف، همان حس سرخوشی اولیه که قبلاً دریافت کرده اید را به دست نمی آورید.

زمانی که مقاومت در شما ایجاد می شود، ممکن است دوز یا میزان مصرف مواد را افزایش دهید. در زمان عادت بدن شما به مواد، برای رسیدن به همان حس نشاط که در ابتدای مصرف مواد به دست آوردید، تلاش خواهید کرد. همچنان که بدن شما به مقاومت ادامه می دهد، شما مصرف زیاد مواد را متوقف می کنید. بدن شما از نظر شیمیایی به مواد مصرفی وابسته می شود یعنی متوجه می شوید که نیاز به مصرف مواد برای به دست آوردن حالت طبیعی خود و  ادامه همان حس نشاط دارید.

تغییرات در سیستم پاداش مغز

اعتیاد به مواد یک بیماری مغزی محسوب می شود زیرا مواد، فعالیت مغز را تغییر می دهد-  در واقع مواد ساختار مغز و نحوه عملکرد آن را تغییر می دهد. این تغییرات مغز می تواند طولانی مدت و منجر به رفتارهای زیان آور گردد.

 مطالعات تصویربرداری از مغز مبتلایان به اعتیاد، تغییرات جسمی در مناطقی از مغز را نشان می دهد که برای قضاوت، تصمیم گیری، یادگیری و حافظه و کنترل رفتار بسیار مهم هستند.

تحقیقات نشان می دهد که مصرف مکرر یک ماده در واقع، تغییرات شیمیایی در مغز را به وجود می آورد که سیستم پاداش مغز را تغییر می دهد. هنگامی که شخصی در صورت به دست نیاوردن لذت، به مصرف از یک ماده ادامه می دهد، در حقیقت به آن، آسیب شناسی پیگیری سیستم پاداش مغز یا اعتیاد می‌گویند.

سخن آخر

مواد قانونی و غیر قانونی دارای عواقب و پیامدهای بالقوه تهدید کننده ای برای زندگی می باشند.  هر یک از افراد مصرف کننده مواد می توانند واکنش های بسیار متفاوتی نسبت به یک ماده مشابه داشته باشند. به ویژه اگر به اثرات مواد خاصی حساس هستید، حتی امتحان کردن یکبار آن می تواند خطرناک و دارای عواقب جبران ناپذیر باشد.

 

بازنشر این مطلب صرفاً با ذکر منبع «کادراس» بلامانع است.

همچنین ببینید

نگاهی به دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد؛ اهداف و فعالیت‌ها

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC)، یک سازمان جهانی است …