جمعه , ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

راه های حفظ سلامت روان پس از ترک مواد

به لحاظ روانشناسی و روانپزشکی، ارتقاء روحیه مصرف کننده پس از ترک مصرف مواد، برای بازگشت به زندگی عادی و جامعه امری ضروری و مهم می باشد. جهت ارتقاء سلامت روانی و همچنین بهتر شدن احساسات روحی و عملکرد فرد مصرف کننده، گام هایی نیز باید برداشته شود. در این مقاله به این اهم خواهیم پرداخت:

 

اصطلاح سلامت روانی در حقیقت به توصیف سلامت روحی و عملکرد کلی فرد اشاره دارد. نویسنده یک پژوهش منتشر شده در روانشناسی کاربردی: بهداشت و سلامت رون را این گونه توصیف می کند ” ترکیبی از احساس خوب و عملکرد مؤثر “.

محققان همچنین دریافتند که عدم وجود استرس لزوماً نشانگر آن نیست که فرد از سلامت روانی بالایی برخوردار است. سلامت روانی بالا یعنی احساس خوشبختی و خوب بودن است. افرادی که از سلامت روانی بالایی برخوردارند، دارای یک حس توانمندی، شادی، با انگیزه بالا و رضایت از زندگی هستند.

چرا سلامت روان مهم است؟

مطالعات و پژوهش ها نشان داد که افرادی که از سلامت روان بالایی برخوردارند، عمر سالمتر و طولانی تری را دارند. این افراد از کیفیت بهتر زندگی خود لذت می برند. افراد دارای سلامت روان بالا، همواره با مشکلات اجتماعی کمتری روبرو هستند. مثلاً مطالعات نشان داد این افراد بسیار کمتر درگیر فعالیت های جنایی یا دچار سوء مصرف مواد و الکل می شوند.

افرادی از سلامت روانی مثبت لذت می برند که در واقع نیازهای اولیه آن ها فراهم باشد. زندگی در محل امن، غذای کافی داشتن و همچنین سرپناه کافی همه، جزء فاکتورهای مهم برای سلامت روحی و روانی می باشد.

اگر در پی ارتقاء و تقویت سلامت روان خود هستید، چند مورد مهم برای بهتر شدن احساسات روانی و عملکرد خود می توانید انجام دهید:

 

  1. ایجاد هدف و انگیزه

زندگی کردن با هدف و انگیزه امری کلیدی در تقویت سلامت روان است. لزوماً، نیازی نیست که هدف شما شامل تغییر دنیا یا یافتن شغلیدر رابطه با کمک به دیگران باشد. در عوض، شما می توانید هر روز اهداف خود را به درستی معیین کنید. هدف شما باید شامل ایجاد دنیای بهتر از طریق تشویق دیگران به مراقبت از محیط پیرامونی یا سازگاری با محیط اطراف باشد.

اگر احساس می کنید که زندگی شما بی هدف است، نگران نباشید. راه های بسیاری وجود دارند که می توانید هدف مورد نظر خود را  در زندگی پیدا کنید و زندگی را بگونه ای بسازید که دارای معنا و مفهوم بیشتری باشد. همچنین می توانید با فکر کردن درباره میراثی که دوست دارید از خود بجای بگذارید، آغاز کنید. آنچه را که دوست دارید در پایان زندگی از شما به یادگار بماند، را یادداشت کنید، یا به این موضوع فکر کنید که چه میراثی می خواهید بر روی این کره خاکی بگذارید.

کار کردن برای اهداف خود، به شما انگیزه ای می دهد تا هر روز از خواب بیدار شوید، این انگیزه حتی می تواند فراتر از کسب پول باشد.

 

  1. مثبت فکر کردن

مثبت فکر کردن سلامت روان شما را ارتقاء می دهد. به این ترتیب، از آنجایی که سلامت روان شما ارتقاء می یابد، مثبت فکر کردن آسان تر و راحت تر صورت می گیرد و به طور کلی احساس خوبی دارید. خوشبختانه، با چند راهکار ساده می توانید چرخه، مثبت فکر کردن را آغاز کنید.

 

  1. تهیه یادداشتی برای آینده ای بهتر

چند دقیقه وقت بگذارید و همه چیزهای خوبی که می تواند در آینده برای شما اتفاق بیفتد را یادداشت کنید. تصور کنید اگر بهترین زندگی را داشتید، چگونه و با چه کسی می توانید زمان خود را صرف کنید.

 

  1. یادآوری اتفاقات مثبت و خوب زندگی

وقت خود را صرف فکر کردن در مورد برخی از بهترین خاطرات زندگی خود کنید. مثلاً یک تعطیلات خانوادگی که ۱۰ سال پیش به آنجا رفتید یا دو سال پیش برنده یک جایزه در محل کار شدید. همچنین به یاد آوردن شادترین زمانهای زندگی خود می تواند باعث ایجاد نگرش بهتر در طرز فکر شما خواهد شد.

 

  1. محبت کردن

کمک به دیگران به شما این موضوع را یادآوری می کند که شما قدرت ایجاد تغییر در جهان را دارید. همچنین کمک به دیگران در شما انرژی مثبت و حس خوشحالی ایجاد می کند . کمک به همسایه در صورت نیاز، داوطلب شدن در فعالیت های انجمنی یا جمع آوری پول برای امور خیریه، تنها چند روش ساده برای بهبود سلامت روانی شما است.

 

  1. تمرین ذهن آگاهی

ذهن آگاهی با فواید زیادی همراه است، از افزایش خوشبختی گرفته تا تاب آوری بیشتر. ذهن آگاهی ، مهارتی است که به تمرین و فداکاری می پردازد، اما با گذشت زمان، می توانید در یادگیری نحوه حضور و در لحظه بودن بهتر عمل کنید.

 

  1. بیان تشکر

چه با نوشتن نامه از افراد تقدیر و تشکر کنید و یا ابراز تشکر خود را در دفتر وقایع روزانه خود یادداشت کنید، ابراز قدردانی شما، تمرکز شما را بر روی موضوعات و مسایل خوب زندگی حفظ خواهد کرد. این روشی ساده اما مؤثر برای تقویت سلامت روانی شما در هر روز می باشد.

 

  1. شناسایی نقاط قوت

حس توانمندی و اعتماد به نفس مقوله مهمی است. یکی از بهترین راه ها برای انجام این کار یادآور اموری هست  که به  آن حس خوبی دارید یا نقاط قوت شخصیتی  خود را در آن میبینید. سعی کنید در مورد دستاوردهای گذشته خود و ویژگی هایی که به شما در موفقیت کمک کرده اند، تأمل کنید.

 

  1. تمرین گذشت و بخشش

فراموش کردن سختی ها و ناملایمت های گذشته عامل مهم در سلامت روانی است. بخشش افراد به این معنی نیست که باید به آن شخص اجازه دهید تا به شما آسیب وارد کند. بلکه، در مورد آزاد کردن خشن خود شما است که می تواند انرژی شما را به سمت مسایل مثبت سوق دهد.

 

  1. ارتقاء و تقویت روابط

مطالعات نشان می دهد تنهایی مفرط عوارض جدی بر روی سلامت روحی و جسمی دارد. در واقع، تنهایی به اندازه استعمال ۱۵ عدد سیگار در هر روز مرگبار است.

 

اگرچه در میان مردم بودن، تنها راه حل ممکن نیست. در عوض، ایجاد رابطه عمیق با سایر افراد، موضوعی مهمی است. کیفیت رابطه مهم تر از کمیت آن است به ویژه زمانی که به سلامت روانی شما کمک کند. در زمانی که نمی توانید دوست خود را به صورت حضوری دیدار کنید، استفاده از رسانه های اجتماعی می تواند یک راه خوب برای ارتباط گیری باشد، اما هیچ جایگزینی برای مزایای دیدار چهره به چهره وجود ندارد.

دعوت دوست به یک فنجان قهوه، ناهار خوردن با خانواده، تماس یا چت کردن با فردی که دوستش دارید، همه این ها می تواند به ارتقاء و تقویت روابط اجتماعی شما کمک می کند. حمایت اجتماعی قوی عامل کلیدی و مهم برای حفظ سلامت روانی شما است. اگر از یک سیستم حمایتی برخوردار نیستید، برای دیدار و ملاقات با افراد بیشتر، میبایست قدم هایی بردارید. پیوستن به فعالیت های انجمنی، کسب آشنایی  با همسایگان یا دیدار با دوستان قدیمی از جمله گام هایی است که می توانید در این راستا بردارید.

نتیجه

سلامت روانی یک عامل مهم و کلیدی برای ایجاد حس خوشحالی و ارتقاء توانایی عملکرد روزانه هر فردی دارد. راحت تر از آن که فکرش را بکنید تکرار عادت های مربوط به سلامتی، می تواند سلامت روانی شما را رشد دهد. از کارهای کوچک آغاز کنید و تلاش کنید که یک یا دو راهکار فوق را تمرین کنید تا سلامت روانی شما به حداکثر ممکن برسد، از جمله، چند مورد از نقاط قوت یا خاطرات خوب را یادداشت نمایید. در طول زمان، آثار آن را خواهید دید که این نوع از اقدامات و فعالیت ها، بر روی جنبه مثبت سلامت روحی، روانی و تداوم آن تأثیر خواهد داشت.

منابع:

  • Chen H-T, Li X. The contribution of mobile social media to social capital and psychological well-being: Examining the role of communicative use, friending and self-disclosure. Computers in Human Behavior. ۲۰۱۷;۷۵:۹۵۸-۹۶۵. DOI: ۱۰۱۶/j.chb.2017.06.011
  • Huppert FA: Psychological well-being: Evidence regarding its causes and consequences. Applied Psychology: Health and Well‒Being۲۰۰۹, ۱: ۱۳۷–۱۶۴. DOI: ۱۱۱۱/j.1758-0854.2009.01008.x
  • Kubzansky LD, Huffman J, Boehm J, Hernandez R, et al. Positive Psychological Well-Being and Cardiovascular Disease: JACC Health Promotion Series. Journal of the American College of Cardiology. ۲۰۱۸;۷۲:۱۳۸۲-۱۳۹۶. DOI: ۱۰۱۶/j.jacc.2018.07.042
  • McNulty JK, Fincham FD: Beyond positive psychology? Toward a contextual view of psychological processes and well-being. American Psychologist۲۰۱۲, ۶۷: ۱۰۱–۱۱۰. DOI: ۱۰۳۷/a0024572
  • Tiwari SC. Loneliness: A disease? Indian Journal of Psychiatry. ۲۰۱۳;۵۵(۴):۳۲۰-۳۲۲. DOI: ۴۱۰۳/۰۰۱۹-۵۵۴۵.۱۲۰۵۳۶
  • https://www.verywellmind.com/improve-psychological-well-being-4177330
بازنشر این مطلب صرفاً با ذکر منبع «کادراس» بلامانع است.

همچنین ببینید

رشد اعتیاد به مواد مخدر در پاکستان

براساس گزارش اخیر سازمان ملل متحد، اعتیاد و سوء مصرف مواد در پاکستان رشد فزاینده‌ای …