شنبه , ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

قاچاق هم‌زمان چندین ماده مخدر

قاچاق هم‌زمان چندین ماده مخدر (قاچاق بیش از یک ماده مخدر)، و رشد بالقوه آن، قطعاً به رشد پیچیدگی فزاینده بازارهای مواد مخدر کمک می‌کند؛ زیرا موفقیت‌های حاصل شده در کاهش جریان مواد مخدر در بازاری خاص، به‌راحتی می‌تواند با تأمین مقادیر بیشتر مواد مخدر دیگر جبران شود. قاچاق هم‌زمان چندین ماده مخدر همچنین می‌تواند به ارتباط با گروه‌های مجرمانه مختلف احتیاج داشته باشد؛ زیرا زنجیره عرضه انواع مواد مخدر، ممکن است متفاوت باشد.

شواهد به دست آمده در اروپا حاکی از روند فزاینده فعالیت سازمان‌های قاچاق هم‌زمان چندین ماده مخدر در منطقه است؛ زیرا مشاهده‌شده است که اکثر گروه‌های سازمان‌یافته مجرمانه که در زمینه عرضه مواد مخدر غیرقانونی فعالیت می‌کنند، در حال حاضر نیز انواع مختلفی از مواد مخدر را معامله می‌کنند.

هرچند، قاچاق هم‌زمان چندین ماده مخدر تنها به اروپا محدود نمی‌شود؛ و همچنین می‌تواند در سایر مناطق و نواحی فرعی دیگر، ازجمله آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، آسیا، اقیانوسیه و آفریقا نیز یافت شود. به‌عنوان‌مثال، طی چند سال اخیر، تعدادی از سازمان‌های قاچاق هم‌زمان چندین ماده مخدر ایالات‌متحده منحل شده‌اند. مثالی اخیر در این مورد، برچیده شدن سازمانی شامل بیش از ۵۰ نفر در ژوئیه ۲۰۱۹ بود؛ که در زمینه فروش قرص‌های تقلبی اکسی‌کدون (حاوی فنتانیل)، متامفتامین، کوکائین، هروئین و بنزودیازپین و همچنین انواع مختلف سلاح فعالیت می‌کردند.

به نظر می‌رسد تقریباً تمامی سازمان‌های مهم قاچاق مواد مخدر که در ایالات‌متحده فعالیت می‌کنند، با بیش از یک ماده مخدر سروکار دارند. به‌عنوان‌مثال، تمام کارتل های مکزیکی که در ایالات‌متحده فعالیت می‌کنند (سینالوآ، نسل جدید جالیسکو، خوارز، خلیج، لوس زتاس و سازمان بلران-لیوا)، در حیطه قاچاق هم‌زمان چندین ماده ازجمله متامفتامین، کانابیس، کوکائین، هروئین و فنتانیل فعالیت می‌کنند. درحالی‌که سازمان‌های مجرمانه فراملی کلمبیایی، اغلب در زمینه قاچاق کوکائین، و تا حدودی کمتر، هروئین پودر سفید نیز نقش دارند؛ گروه‌های دیگر مانند سازمان‌های مجرمانه فراملی دومنیکن، توزیع سطح واسطه‌ای کوکائین، پودر سفید هروئین و فنتانیل در بازارهای مواد مخدر عمده ایالات‌متحده را تحت سلطه خود دارند. سازمان‌های جنایی فراملی آسیایی، اغلب در قاچاق کانابیس و MDMA، و تا حدودی کوکائین و متامفتامین، تخصص بیشتری دارند.

در استرالیا، یک مطالعه نشان داد که شناسایی میزان قاچاق هم‌زمان چندین ماده مخدر به وسیله شاخص‌های کشف حجم بیشتری از مواد مخدر، گسترده‌تر بودن شبکه‌های قاچاقچیان چندین ماده مخدر، سابقه کیفری طولانی‌تر، و درگیری بیشتر در انواع دیگر جرائم جدی در مقایسه با قاچاقچیانی که یک ماده مخدر قاچاق می‌کنند، انجام می‌شود. طی دوره ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲، موادی که بیشترین میزان حضور در قاچاق مواد مخدر را داشتند، آمفتامین‌ها بودند؛ و به دنبال آن کوکائین، مواد شیمیایی پیش ساز و هروئین قرار داشتند. درحالی‌که در دوره پیش از آن، طی سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۸، بیشترین مواد قاچاق توسط گروه‌های قاچاقچی چندین ماده مخدر، شامل MDMA، و همچنین مواد شیمیایی پیش ساز بود. بر اساس تعدادی از مفروضات و قیاس‌گیری‌های اتخاذ شده، نویسندگان پژوهش مورداشاره برآورد کرده‌اند که احتمالاً بین ۵ تا ۳۵ درصد از کل واردات مواد مخدر که از مرز استرالیا عبور می‌کنند، تحت دخالت گروه‌های قاچاق هم‌زمان چندین ماده مخدر باشند. تعداد مواد مخدر قاچاق‌شده توسط قاچاقچیان هم‌زمان چندین ماده مخدر در طی سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۲ افزایش‌یافته است.

پژوهشی که در سال ۲۰۰۷ بر روی قاچاقچیان مواد مخدر زندانی در انگلستان انجام گرفت، نشان داد که حدود یک‌سوم آن‌ها بیش از یک ماده مخدر (عمدتاً هروئین و کوکائین) معامله می‌کردند.پژوهشی دیگر که بر روی قاچاقچیان بازار واسطه‌ای مواد مخدر که اغلب در فروش “اکستازی” و کوکائین دخالت داشتند انجام گرفت، نشان داد که ۳۸ درصد آن‌ها در معامله بیش از یک ماده مخدر نقش داشته‌اند.

 در پژوهشی که در سال ۲۰۱۱ در کانادا انجام شد، مشخص شد که تعداد بیشتری از قاچاقچیان، قاچاقچیان هم‌زمان چندین ماده مخدر هستند. از تقریباً ۲،۰۰۰ قاچاقچی مواد مخدر مورد مطالعه، مشخص شد که ۴۳ درصد در قاچاق هم‌زمان چند ماده مخدر (عمدتاً کانابیس و کوکائین) نقش داشتند.

داده‌های به دست آمده از تجزیه‌وتحلیل دادرسی علیه گروه‌های جرائم سازمان‌یافته در آلمان، افزایش کلی قاچاق هم‌زمان چندین ماده مخدر را نشان می‌دهد: حدود ۳۵ درصد از مجموع دادرسی‌ها علیه گروه‌های جرائم سازمان‌یافته دخیل در قاچاق مواد مخدر در سال ۲۰۱۷، از گروه‌های دخیل در قاچاق هم‌زمان چندین ماده مخدر تشکیل شده بود؛ که نسبت به آمار ۲۵ درصدی در سال ۲۰۱۳، افزایش نشان می‌دهد.

فارغ از دخالت گروه‌ها و شبکه‌های مجرمانه سنتی در قاچاق هم‌زمان چندین ماده مخدر ظهور پلتفرم‌هایی در شبکه تاریک نیز می‌تواند از فروش هم‌زمان چندین ماده مخدر حمایت کند. اکثر فروشندگان موجود در این پلتفرم‌ها، نه‌تنها یک ماده مخدر، بلکه طیف وسیعی از مواد مخدر را برای فروش ارائه می‌دهند. بنابراین، فروش دارو در شبکه تاریک، با فروش هم‌زمان چندین ماده مخدر عجین است.

 

 

همچنین ببینید

مجازات جرائم مخدری در آیینه قانون

قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب ۱۳۷۶ و اصلاحات ۱۳۹۶ معرف انواع جرایم …