شنبه , ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

سوء مصرف مواد مخدر در نوجوانان

  • نویسنده: لین کوری مک گی
  • مترجم: ابراهیم برادری، امیر صفری، روح اله زمانی نسب
  • ناشر: انتشارات کدیور

توضیحات

کتاب سوء مصرف مواد مخدر در نوجوانان نوشته‌ی لین کوری مک گی، به صورت کابردی و مفید عواملی همچون مصرف اولین‌ بار مواد مخدر، اعتیاد، تأثیر آن بر مغز، مشکلات نوشیدن الکل، تاثیر اینترنت بر اعتیاد، استفاده نوجوانان از الکل، ماریجوانا و سیگار، جدیدترین روش‌های پیشگیری، درمان و … را مورد بررسی قرار می‌دهد.

سوء مصرف مواد یکی از مشکلات بزرگ جوامع بشری است که هم از دیدگاه پزشکی، سلامت جسمانی و روانی و هم از دیدگاه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، دارای اهمیت فراوان است و هر ساله موجب بروز مخاطرات اجتماعی و مرگ و میرهای متعددی در سراسر جهان می‌گردد. متاسفانه با پیشرفت علوم جدید و توسعه تدابیر درمانی هر روزه ترکیبات جدید و مضرتری از مواد مخدر تولید می‌شود تا گروه بیشتری از جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان را درگیر خود نماید.

همه ما اگر برنامه‌های جامعی جهت پیشگیری و مبارزه با این معضل بزرگ نداشته باشیم قطعاً دچار عواقب و پیامدهای ناگواری در سطح ملی و جهانی خواهیم شد. هر چند آمار و اطلاعات دقیقی از مصرف مواد مخدر و داروها در دسترس نیست اما تحقیقات نشان می‌دهد که میزان مصرف مواد در جوامع مختلف به ویژه در بین نوجوانان و جوانان رو به افزایش است.

سوء مصرف مواد در میان نوجوانان آمار مشکلاتی مانند خطر آسیب و مرگ از طریق خشونت، تصادفات جاده‌ای، رفتارهای جنسی، مبتلا شدن به بیماری‌هایی چون ایدز و مشکلات تحصیلی را بالا می‌برد. موضوع مصرف و سوء مصرف مواد در میان نوجوانان و جوانان به دلیل مهم بودن این دوره از زندگی و نقش آن در آینده، اهمیت زیادی دارد.

با توجه به اینکه الگوی سوء مصرف مواد در جوامع مختلف و حتی اقشار مختلف یک جامعه نیز متفاوت بوده و عوامل متعدد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، جغرافیایی و مذهبی در آن دخیل هستند، روش‌های پیشگیری و برخورد با آن نیز در سطوح مختلف اجتماعی نیازمند برنامه‌ریزی خاص است.

همچنین ببینید

جستاری در وضعیت استعمال مواد محرک در بازارهای جهانی

طبق گزارش‌های منتشر شده میزان خلوص آمفتامین به ازای هر گرم در آمریکا به‌طور میانگین …