سه شنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۳
For drug addicts with a syringe on the floor with drugs.

پیامدهای ویرانگر مصرف مورفین

مورفین یکی از مواد مخدری است که همگان درباره آن مسائلی شنیده اند. آنچه که درباره این ماده اوپیوئیدی بسیار مهم است، عواقب سوء مصرف و مصرف بی رویه آن می‌باشد. لذا می‌بایست آموزش و آگاهی به فرزندان و دیگران در مورد مورفین و عواقب سوء مصرف آن را جدی بگیرید. در این گزارش مؤسسه کادراس اقدام به شفاف سازی پیرامون انواع مخدرها به ویژه مورفین کرده است.

مورفین اوپیوئیدی به حساب می‌آید که از گیاه خشخاش مشتق شده است. این ماده در دسته مخدرها قرار می‌گیرد و معمولاً برای مدیریت درد تجویز می شود[۱].

بعضی اصطلاحات رایج برای این ماده عبارتند از دورامورف، ام، خانم اِما، میمون، روکانول، جنس سفید. این ماده معمولاً به شکل قرص، شربت، تزریق یا به عنوان شیاف قابل دسترس و مورد استفاده قرار می گیرد. بستگی به شکل آن، مورفین ممکن است تزریق، بلعیده یا حتی استعمال شود.

مکانیسم تأثیر آن از طریق تأثیر بر دستگاه عصبی مرکزی است که احساس درد را کاهش می‌دهد. مرفین دارویی به شدت اعتیادآور به شمار می آید که اغلب قبل یا بعد از عمل جراحی برای التیام درد شدید مصرف می گردد. مورفین و سایر اوپیوئیدها با حمله به پروتئین های خاص که به آن ها اعصاب دریافت کننده اوپیوئیدی گفته می شود، عمل می کنند که این عصب‌های اوپیوئیدی در مغز، نخاع و دستگاه گوارش قرار دارند. زمانی که این ترکیبات به دریافت کنندگان خاص اوپیوئیدی در مغز و نخاع می پیوندند، می توانند مسیر تجربه درد فرد را تغییر دهند[۲].

مصرف مورفین یک حس سرخوشی اولیه به فرد مصرف کننده می دهد که می تواند باعث خواب آلودگی و منجر به یبوست شود، بستگی به میزان مصرف آن، منجر به تنگی نفس نیز می گردد. همچنین مصرف در دوزهای بالا می تواند منجر به تنگی نفس شدید، کُما و مرگ گردد. همچنین مصرف بلند مدت مورفین می تواند منجر به وابستگی جسمی به آن گردد که اعتیاد فرد را به همراه می آورد. مصرف فردی داروهای تجویزی اوپیوئیدی تحت نظارت دقیق پزشکی می بایست صورت گیرد و زمان ترک  مصرف این قبیل داروها جهت جلوگیری از بروزعلائم ترک آن، باید تحت نظارت دقیق باشد.

 

خطرات مصرف مورفین

یکی از خطرات بزرگ اعتیاد به این ماده مخدر این است که بدن به سرعت در مقابل دارو مقاومت نشان می‌دهد. مقاومت به داروی مخدر بدین معناست که حالت سرمستی و خوشی دیگر با دوز پایین ایجاد نمی‌شود و فرد معتاد باید مصرف مورفین را هر چند وقت یکبار بالا ببرد تا اصطلاحاً به سرخوشی برسد. علاوه‌ بر این، مورفین نواحی احساس لذت واقع در مغز را فعال می‌کند، به عبارتی معمولاً مصرف مواد مخدر از نظر فرد معتاد بسیار مسرت‌بخش می‌آید و تمام تلاش و انرژی خود را به کار می‌‌گیرد تا این مواد را تامین کند. این وضعیت اغلب منجر به رفتارهای خطرناک و حتی خلاف قانون هم می‌شود.

 

سخن آخر

علیرغم قیمت نسبتاً ارزان مورفین، بیماران در برخی از کشورهای فقیر به این دارو دسترسی ندارند. ۷۹٪ مرفین دنیا در سال فقط در شش کشور ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، کانادا، استرالیا، آلمان و فرانسه مصرف می‌شود و کشورهای فقیرتر دنیا، تنها ۶٪ از تولید جهانی مورفین را مصرف کرده‌اند. برخی از کشورها اصلاً هیچ مورفینی وارد نمی‌کنند و حتی افرادی که از شدیدترین دردها رنج می‌برند از حق دریافت این دارو محروم هستند. مصرف بی رویه و سوء مصرف آن عواقب خطرناکی به همراه دارد. امری که از ترس پزشکان از اعتیاد و ترس مقامات از قاچاق مواد مخدر سرچشمه می‌گیرد. «دیوید یورانسون»، رئیس گروه مطالعه درد دانشگاه ویسکانسین دلیل این امر را وحشت شدید از اعتیاد می‌داند که به شکل نادرستی درک شده‌است و این که جنگ با مواد مخدر باعث شده تا به مسئله تسکین درد انسان‌ها بی‌توجهی شود.

از آن جایی که  تحمل دارویی و وابستگی جسمی و روحی به مورفین به سرعت ایجاد می‌شود اگر نگرانی در مورد استفاده از مورفین برای درد یا تنگی نفس دارید، مهم است که با پرستار یا پزشک خود مشورت کنید. هر کسی متفاوت است و تیم پزشکی شما می تواند به شما کمک کند تا بهترین شکل و روش ارائه پزشکی را ترتیب دهند و کنترل سلامت شما را فراهم کنند.

 

پی‌‎نوشت‌ها

[۱] Drugs of Abuse | A DEA Resource Guide: 2017 Edition. “Morphine.” Drug Enforcement Agency, 2017. Web. https://www.dea.gov/sites/default/files/sites/getsmartaboutdrugs.com/files/publications/DoA_2017Ed_Updated_6.16.17.pdf#page=45. Accessed 26 Oct. 2018.

[۲] MedlinePlus. “Morphine.” US National Library of Medicine, 15 March. 2018, https://medlineplus.gov/druginfo/meds/a682133.html. Accessed 26 Oct. 2018.

 

بازنشر این مطلب صرفاً با ذکر منبع «کادراس» بلامانع است

همچنین ببینید

هشدار درباره تبلیغات گمراه‌کننده فروشندگان مواد مخدر

منصور براتی معاون پژوهشی موسسه کادراس در گفتگو با ایسنا، ضمن بیان اینکه بسیاری از …