دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اثرات مصرف ماری‌جوانا بر بدن انسان

ماری جوانا از قسمت های خرد و خشک شده گیاه کانابیس، از جمله گل ها، دانه ها، برگ ها و ساقه ها به دست می آید. همچنین ماری جوانا را  با اسامی دیگر همچون گل، علف های هرز، گرس، گراس، هش و ده ها نام دیگر می شناسند. در حالی که بسیاری از افراد آن را به تنهایی یا بعضا از طریق ویپ (سیگار الکترونیکی) مصرف می کنند، اما عده دیگر به صورت مواد غذایی (یعنی ماری جوانای خوراکی)، دمنوش یا روغن آن را مصرف می کنند.

روش های مختلف مصرف مواد در بدن شما، ممکن است تاثیر متفاوت داشته باشد. زمانی که دود ماری جوانا در ریه های شما وارد می گردد، دود آن به سرعت در جریان خون شما منتشر می شود و به مغز و دیگر اعضای بدن سرایت می کند. اگر ماری جوانا را به صورت خوراکی یا نوشیدنی مصرف کنید، اثر آن در بدن کمی طول خواهد کشید.

در مورد اثرات ماری جوانا در بدن تحقیقات فراوانی صورت گرفته است. مصرف کنندگان آن از عوارض مختلف جسمانی و روانی آن از جمله آسیب و ناراحتی تا التیام درد و آرامش گزارش داده اند.

در اینجا به این سوال خواهیم پرداخت؛ زمانی که مواد وارد گردش خون شما می شود، در بدن شما چه اتفاقی می افتد؟

ماری جوانا در بعضی کشورها و ایالت های آمریکا به دلایل پزشکی و دارویی مصرف می شود و همچنین در برخی جاها، مصرف تفننی آن قانونی است. مهم نیست که شما به چه صورتی مواد مصرف می کنید، مواد می تواند منجر به عوارض فوری و بلند مدت منتهی گردد از جمله تغییر در ادراک انسان و افزایش ضربان قلب. با گذشت زمان، استعمال ماریجوانا ممکن است موجب سرفه های شدید و دیگر مشکلات سلامتی گردد.

عوارض ماری جوانا در بدن اغلب فوری می‌باشد که عوارض بلند مدت مصرف آن بستگی به این موارد دارد که آن را چگونه، چه مقدار و هر از چند وقت، مصرف می کنید. به دلیل این که مصرف ماری جوانا غیرقانونی است و مطالعه بر روی عوارض آن مشکل و هزینه بر است بنابراین تشخیص عوارض دقیق مصرف آن مشکل است.

اما در سال های اخیر، تحقیقات و پژوهش های زیادی در زمینه کانابیس انجام شده است که در اینجا به نتایج و یافته های آن ها اشاره خواهد شد.

با وجود پتانسیل زیاد مصرف ماری جوانا، آگاهی از عوارض مصرف آن بر روی بدن مثل همیشه مهم و حائز اهمیت خواهد بود. در این گزارش به چند مورد از عوارض ماری جوانا در سیستم بدن اشاره خواهیم کرد:

  • دستگاه تنفسی بدن

کاملاً مشابه دود تنباکو، دود ماری جوانا از مواد مختلف شیمیایی از جمله آمونیک و هیدروژن سیانید تشکیل شده است که محل عبور برونشیت و ریه های شما را می تواند آزار دهد. اگر شما یک مصرف کننده منظم ماری جوانا هستید، به احتمال زیاد به خس خس صدا، سرفه و خلط گلو دچار شده اید. همچنین با مصرف آن در معرض خطر ابتلا به برونشیت و عفونت ریه قرار می گیرید. ماری جوانا ممکن است بیماری های تنفسی از جمله آسم و فیبروز سیستیک کنونی شما را تشدید کند.

 همچنین دود ماری جوانا حاوی کارسینوژن (عامل مستقیم در ایجاد سرطان) است که خطر ابتلاء به سرطان ریه را افزایش می دهد. با این حال، مطالعات در مورد این موضوع نتایج متفاوتی داشته است. بر اساس مؤسسه ملی سوء مصرف مواد(NIDA) به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

  • دستگاه گردش خون بدن

THC از ریه ها به جریان خون و بدن شما وارد می شود، در چند دقیقه، ضربان قلب شما از ۲۰ به ۵۰ بار در هر دقیقه بالا می رود. این تپش قلب شدید می تواند تا سه ساعت ادامه یابد. اگر بیماری قلبی دارید، با مصرف ماری جوانا، خطر ابتلاء به حملات قلبی افزایش        می یابد.

یکی از نشانه های مشهور استفاده از ماری جوانا، چشم های قرمز و ورم کرده است. اگر چشم ها قرمز می شوند به دلیل این است که ماری جوانا رگ های خونی در چشم های شما را منبسط می کند.

  • دستگاه عصبی مرکزی بدن

عوارض مصرف ماری جوانا در سراسر دستگاه عصبی مرکزی (CNS) گسترش می یابد. اگر چه مصرف آن منجر به کاهش درد و التهاب می گردد و به کنترل اسپاسم و تشنج ها کمک می کند اما هنوز بعضی اثرات منفی بلند مدت مصرف آن، بر  روی دستگاه عصبی مرکزی مشهود است.

THC موجود درگیاه ماری جوانا درمغز شما باعث می گردد که مقدار زیادی دوپامین (ماده شیمیایی که به صورت طبیعی منجر به احساس خوشایند می شود) ترشح کند. این آن چیزی است که به شما سرخوشی مضاعف می دهدو ممکن است ادراک حسی و درک شما از زمان را افزایش دهد. THC در قسمت هیپوکامپ (قسمتی از دستگاه کناری سیستم لیمبیک مغز)، نحوه پردازش اطلاعات شما را تغییر می دهد، بنابراین قضاوت شما ممکن است مختل گردد. هیپوکامپ مسئولیت حافظه شما را بر عهده دارد لذا زمانی که شما تحت تأثیر مواد هستید، در شکل دهی خاطرات جدید، حافظه شما ممکن است دچار مشکل گردد.

همچنین این تغییرات در مخچه و عقده های قاعده ای (در مغز) رخ می دهد در واقع جایی از مناطق مغز که نقش حرکتی و تعادل را     ایفا می کند. مصرف ماری جوانا تعادل، هماهنگی و واکنش غیر ارادی بدن را تغییر می دهد. همه این تغییرات حکایت از آن دارد  که رانندگی در این شرایط خطرناک است.

مصرف ماری جوانا در دوزهای بسیار بالا یا ازدحام زیاد THC ، می تواند باعث توهم یا هذیان گویی گردد. بر اساس مطالعه مؤسسه ملی سوء مصرف مواد (NIDA)، یک رابطه ای بین مصرف این ماده مُحرک و بعضی اختلالات روانی از جمله افسردگی و اضطراب وجود دارد. تحقیقات بسیاری در مورد یافتن این رابطه نیاز است. اگر به اسکیزوفرنی(روان گسیختگی) مبتلا هستید، به دلیل اینکه علائم آن بر روی شما بدتر نشود، از مصرف آن پرهیز کنید.

زمانی که سرخوشی ناشی از مصرف گُل فروکش کرد،  خستگی یا افسردگی را احساس خواهید کرد. در بعضی افراد، ماری جوانا        می تواند باعث اضطراب گردد. حدود ۳۰ درصد مصرف کنندگان ماری جوانا دچاراختلال مصرف می شوند اگرچه اعتیاد به این ماده به ندرت اتفاق می افتد، اما اعتیاد به آن از نوع اعتیاد واقعی است. علائم ترک آن شامل تحریک پذیری، بی خوابی و بی اشتهایی است.

در افراد جوانتر کمتر از ۲۵ سال که مغز آن ها هنوز به طور کامل تکامل نیافته است، مصرف ماری جوانا تأثیر دراز مدت بر  روی فکر و فرآیند حافظه آن ها می تواند داشته باشد و همچنین مصرف این گیاه در زمان بارداری نیز می تواند بر روی مغز جنین تأثیرگذار باشد. جنین ممکن است در حافظه، تمرکز و مهارت حل مسائل دچارمشکل شود.

  • دستگاه گوارش بدن

استعمال و استنشاق  ماری جوانا منجر به سوزش، خارش دهان و گلو می گردد و مصرف آن به صورت خوراکی باعث مشکلات گوارشی می شود. به دلیل تجزیه THC موجود در ماری جوانا در کبد شما، مصرف آن به صورت خوراکی باعث تهوع و استفراغ می گردد.بنابراین  مصرف آن ممکن است به کبد شما آسیب وارد کند.

افزایش اشتها در اثر مصرف اشکال مختلف ماری جوانا، بسیار متداول است که به آن “گرسنگی کاذب” می گویند. این امر به نفع افراد مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی هستند، محسوب می شود.

  • دستگاه ایمنی بدن

THC بر روی دستگاه ایمنی بدن شما به گونه دیگری اثر می گذارد. مطالعات بر روی حیوانات نشان داد که THC ممکن است به دستگاه ایمنی بدن آسیب برساند این یعنی شما در برابر بیماری آسیب پذیر تر خواهید شد. برای پی بردن به تأثیرات ماری جوانا بر روی دستگاه ایمنی بدن، تحقیقات بیشتری لازم است.

 

بازنشر این مطلب صرفاً با ذکر منبع «کادراس» بلامانع است.

همچنین ببینید

خیز بلند آلمان برای قانونی کردن مصرف مواد مخدر

قانونی شدن تولید، تجاری سازی و مصرف انواع مخدر-محرک در نقاط مختلف جهان تبدیل به …