دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آنچه درباره THC موجود در کانابیس باید بدانید؟

THC مخفف دلتا۹-تتراهیدروکانابینول یا Δ-۹ تتراهیدروکانابینول (Δ-۹-THC) یک مولکول کانابینوئیدی در ماری جوانا (کانابیس) است که به مدت طولانی به عنوان عنصر مُحرک روان (روانگردان) شناخته می شود، یعنی ماده ای که به مصرف کنندگان تجربه نشاط و سرخوشی می دهد.

THC یکی از ۴۰۰ ماده فعال فراوان– و ۶۰ مولکول کانابینوئیدی گوناگون – در ماری جوانا است، اگرچه THC شناخته شده ترین آن هاست. یکی دیگر از مهمترین مولکول های کانابینوئیدی که به رسمیت شناخته شده است کانابیدیول (CBD) (روغن شاهدانه) می باشد.

عملکرد THC

در واقع، THC با اتصال به دریافت کنندگان عصبی کانبینوئیدی که از طریق مغز و سیستم عصبی ترسیم و طراحی می شوند، عمل می کند.

اگرچه اثرات روانگردان THC تنها به مدت چند ساعت به طول می انجامد، اما  THC را می توان در بدن بیشتر از دیگر ترکیبات موادی تشخیص داد ( بیش از ۲۰ ساعت پس از مصرف). THC در چربی و اندام های بدن به مدت سه الی ۴ هفته ذخیره می شود. حتی پس از مصرف یک دوره طولانی مدت حدوداً ۹۰ روز، در آزمایش فولیکول مو، امکان تشخیص THC وجود دارد. در آزمایش ادرار غالباً تشخیص مصرف ماری جوانا امکانپذیر است اما این شیوه تشخیص، غیرموثق است.

 

میزان THC موجود در ماری جوانا

طبق گفته مؤسسه ملی سوء مصرف مواد(NIDA)، قطعاً درباره ماری جوانای چند دهه اخیر صحبت نمی شود. زیرا ماری جوانای امروز با میانگین میزان ۹.۶‌‌‌THC درصد، بسیار قوی تر از سابق است.

در دهه سال ۱۹۹۰، زمانی که ماری جوانا از مکزیک وارد ایالات متحده شد، غلظت THC موجود در ماری جوانا حدود ۱ تا ۲ درصد بود. در اوائل دهه سال ۲۰۰۰، غلظت THC در ماری جوانا به حدود ۴ درصد افزایش یافت – بین ۲ الی ۴ برابر قوی تر از دوران جنش هیپی(جنبش اجتماعی جوانان در دهه ۱۹۶۰ در ایالات متحده)، زمانی که مصرف تفننی ، سوء مصرف و اعتیاد به ماری جوانا گسترش یافته بود. در سال ۲۰۱۸ قدرت سویه‌های «دارای ظرفیت بالاتر» ماری جوانا، از جمله سیسملیا (راسو) ظاهراً چهار برابر بیشتر بوده و THC آن از ۱۵ درصد به ۲۲ درصد رسیده است. مقدار THC موجود در ماری جوانا بر اساس تهیه آن یا نحوه تهیه کانابیس جهت مصرف از جمله برگ/غنچه، حشیش یا روغن حشیش، متفاوت است.  میزان THC درفرآورده های بدست آمده از ماری جوانا، می تواند بیش از ۵۰ درصد باشد.

 

آیا دلتا-۹ THC اعتیادآور است؟

کانابیس سوء مصرف ترین ماده شایع در ایالات متحده، بعد از مصرف الکل و دخانیات است. علی رغم باور بسیاری از مصرف کنندگان مزمن کانابیس بر این موضوع که کانابیس اعتیادآور نیست، مقاومت و وابستگی THC در مطالعات اثبات شده است. بر اساس مؤسسه ملی سوء مصرف مواد، حدود ۳۰ درصد افرادی که ماری جوانا مصرف می کنند، معتاد خواهند شد – و مصرف مواد در قبل از ۱۸ سالگی زمانی که مغز شما هنوز در حال رشد و تکامل می باشد، احتمال اختلال ناشی از مصرف ماری جوانا چهار تا هفت برابر افزایش می یابد.

مشابه انواع دیگر اعتیاد، زمانی که نمی توانید آن را مصرف کنید، اختلال ناشی از مصرف ماری جوانا شامل یک نوع شیفتگی، افراط و علائم ترک آن می باشد.

جالب است که بسیاری از مصرف کنندگان گُل، علی رغم مصرف روزانه آن، وابستگی به آن را به شدت انکار می کنند، در حالی که افراد سیگاری غالباً نسبت به اعتیاد خود و دیگران آگاهی دارند – دلیل این امر مشخص نیست، ممکن است مربوط به فعالیت نسبتاً کم انتقال دهنده عصبی دوپامین (نقش پیام رسان عصبی) باشد، که به عنوان چرخه پاداش مرکزی در اعتیاد به سایر مواد دیگر و اعتیادهای رفتاری شناخته می شود.

 

خطرات THC

شواهد پژوهشی قابل توجهی وجود دارد که THC با افزایش خطر ابتلا به روان پریشی ، به ویژه در بین نوجوانان و همچنین افزایش اضطراب ، اختلال در یادگیری و کاهش شکل گیری حافظه همراه است. اما کانابیدیول هایی وجود دارد که با اثرات آن مقابله می کنند، اضطراب را کاهش دهند، توانایی یادگیری را ارتقاء دهند و به عنوان یک داروی ضد روان پریشی عمل  کنند. در مورد مصرف ماری جوانا، به نظر می رسد که کانابیدیول عوارض منفی THC را کاهش می دهد.

در متاآنالیز-یک نوع مطاله ای که نتایج مطالعات گذشته را جمع آوری می کند- شواهدی وجود دارد که THC ممکن است مخدر اعصاب باشد، در حالی که تفاوت هایی در ساختار مغز مصرف کنندگان مزمن ماری جوانا وجود دارد که دچار روان پریشی نشده اند.

تحقیقات پیرامون عوارض THC (یا دلتا-۹-THC) با عوامل بسیاری پیچیده شده است، اما شواهد کافی وجود دارد که THC می تواند مضر باشد، به ویژه برای جوانانی که مغز آن ها هنوز در حالا رشد و نمو است، بنابراین آن ها باید از مصرف مکرر آن پرهیز کنند.

 

THC موجود در روغن کانابیدیول

با رواج کانابیدیول و تحقیقات رو به جلو درباره آن و همچنین تغییر بازار اصلی فروش به سمت فرآورده های کانابیدیولی، در بعضی از این فرآورده ها بر اساس چگونگی فورمولاسیون آن، ردپای THC (حدود ۰.۳ تا ۰.۹ درصد) یافت شده است.  این میزان غلظت کم به احتمال بسیار کمی منجر به حس سرخوشی و نشاط می گردد و برخی کارشناسان استدلال کردند که اثرگذاری کانابیدیول با میزان کم THC نیز همچنان بالقوه و قوی است.

اما اگر به دنبال فرآورده های کانابیدیول بدون THC هستید، از جستجو منبعی اطمینان حاصل کنید که برای تأیید فرآورده خالص از تست شخص ثالث استفاده کند.

 

بازنشر این مطلب صرفاً با ذکر منبع «کادراس» بلامانع است.

 

همچنین ببینید

خیز بلند آلمان برای قانونی کردن مصرف مواد مخدر

قانونی شدن تولید، تجاری سازی و مصرف انواع مخدر-محرک در نقاط مختلف جهان تبدیل به …