سه شنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۳

سوء مصرف دارو در میان ورزشکاران

مؤسسه پژوهشی کادراس به عنوان بخشی از رسالت خود، در نظر دارد تا به توصیف و تشریح اعتیاد از منظر و ابعاد  مختلف اجتماعی از جمله خانواده، پزشکی، روانشناسی، روانشناختی، ورزشی و .. مطالبی ارزنده در اختیار مخاطبان خود قرار دهد. از آنجایی که شاهد گسترش روزافزون این معضل و پدیده خانمان سوز در جامعه و همچنین در سراسر دنیا هستیم، بنابراین این مؤسسه وظیفه خود می داند که در جهت اعتلای دانش اعتیاد در جامعه و در میان اقشار مختلف به ویژه در میان خانواده ها گام های مؤثری بردارد.

در این مقاله به بررسی اعتیاد از منظر ورزشی خواهیم پرداخت:

ورزشکاران ممکن است به منظور ارتقاء و تقویت عملکرد ورزشی، غلبه بر استرس یا مقابله با سایر چالش های حرفه ورزشی خود، از دارو سوء مصرف کنند. سوء مصرف دارو در میان ورزشکاران شایع است و می تواند عوارض بلند مدت جدی از جمله پیگیری قانونی، محرومیت از میادین ورزشی یا بیش مصرفی را به همراه آورد.

دلایل مصرف دارو در میان ورزشکاران

ورزشکاران ممکن است به دلایل زیر دارو مصرف کنند[۱]:

  • بهبود عملکرد ورزشی.

ورزشکاران ممکن است برای به دست آوردن نتیجه مثبت در رقابت های ورزشی به داروهای مانند استروئیدها روی بیاورند. این امر  به عنوان دوپینگ شناخته می شود و در ورزش ها ، سنین و سطح رقابت های مختلف، گسترده است.

  • مقابله با اثرات روانی.

ورزشکاران اغلب برای صدمات جسمی درمان می شوند. اما کمتر از لحاظ بهداشت روان درمان می شوند. برخی از ورزشکاران ممکن است از دارو و الکل برای درمان علائم ناشی از صدمات جسمی و روحی خود استفاده کنند.

  • مقابله با فشار روحی و جسمی.

 ورزشکاران غالباً با فشار روحی و جسمی زیادی در میادین ورزشی و خارج از آن روبرو هستند و برای پیروزی در مسابقات و همچنین ارتقاء عملکرد خود یا بهبودی سریع از آسیب دیدگی، با فشارهای زیادی روبرو می‌شوند. برای مقابله با این فشار، بعضی از ورزشکاران ممکن است دارو مصرف کنند.

  • درمان صدمات و جراحات جسمی.

ورزشکاران که از صدمات جسمی رنج می برند از داروهایی مانند اوپیوئیدها و ماری جوانا برای التیام درد خود مصرف می کنند. برای بعضی ورزشکاران، اعتیاد از زمانی آغاز می شود که به آن ها برای صدمات های خود، مُسکن هایی تجویز شده است. با گذشت زمان ، آنها ممکن است شروع به سوء مصرف از نسخه های خود کنند-در نهایت به لحاظ جسمی و روحی به این داروها وابسته می شوند.

 

انواع داروهایی که ورزشکاران مصرف می کنند

ورزشکاران به منظور افزایش عملکرد، کنترل درد و جراحت و مقابله با استرس ورزشی از داروهای تقویت کننده عملکرد، مُحرک ها و اوپیوئیدها و داروهای مختلفی مصرف می‌کنند.

داروهای تقویت کننده عملکردی
  • استروئید آنابولیک.

بدن هر فردی به طور طبیعی استروئید آنابولیک در قالب تستوسترون تولید می کند که کمک به تولید ماهیچه می کند. ورزشکاران به منظور افزایش سایز ماهیچه، تمرینات سخت تر و بهبودی سریع تر ناشی از تمرینات، دوزهای بالاتری از استروئید آنابولیک مصرف می‌کنند.

  • اَندروستندویون ( اَندرو).

اَندرو یک  داروی تجویزی است که توسط ورزشکاران برای آموزش سختر و بهبودی هرچه سریع تر ناشی از جراحات، غیر قانونی مصرف می‌‎شود. اگرچه مطالعات نشان می دهد که اَندرو منجر به تقویت ماهیچه نمی گردد یا میزان تستوسترون را افزایش نمی دهد.

  • هرمون رشد انسان (HGH).

 ورزشکاران ممکن است برای حجیم کردن و ارتقاء عملکرد عضلات خود هرمون رشد انسان مصرف کنند. این داروی تزریقی که تنها به صورت تجویزی قابل دسترس است اما مرتباً به صورت غیر قانونی خرید و فروش می شود.

  • داروهای دیورتیک (ادرارآور).

 ورزشکاران از این داروها جهت کاهش وزن یا برای قبولی در آزمایش و تست مواد مصرف می کنند. این داروها از طریق تغییر در سطح مایعات و الکترولیت بدن عمل می کنند. این دارو میان ورزشکاران شناخته شده است که به کنترل دقیق وزن کمک می کند از جمله در ورزش های بوکس و کشتی.

  • اریتروپوئیتین.

این دارو تولید سلول های خونی (گلبول های قرمز) و هموگلوبین را افزایش می دهد که عمل اکسیژن رسانی به ماهیچه های بدن را بالا می برد. ورزشکاران ممکن است از این دارو برای افزایش مقاومت و قدرت هوازی خود استفاده کنند.

داروهای مُسکن و تجویزی

اوپیوئیدهای تجویزی، از جمله اُکسی کانتین و ویکودین جزء مُسکن های مخدری هستند که جهت کنترل دردهای نسبتاً شدید مصرف می شوند. در دوزهای بالاتر، مصرف کنندگان ممکن است حس نشاطی را تجربه کنند که علاوه بر تسکین درد ، سرخوشی و آرامش را شامل می شود.

اگرچه بعضی ورزشکاران ممکن است مصرف مُسکن های اوپیوئیدی را از طریق تجویز پزشک آغاز کنند، اما بسیاری از ورزشکاران دیگر، از این داروها به صورت غیر پزشکی استفاده می کنند-خواه بیشتر از دستور العملهای تعیین شده و یا حتی بدون نسخه. حتی ورزشکارانی که طبق دستور العمل تجویزی از این داروها مصرف می کنند ممکن است مقاومت دارویی و وابستگی را تجربه کنند. ورزشکارانی که از این داروها سوء مصرف می کنند به احتمال زیاد به سرعت دچار وابستگی فیزیولوژیکی می شوند و سر انجام اعتیاد پیدا می کنند.

مُحرک ها
  • آمفتامین ها و مِتامفتامین.

 ورزشکاران ممکن است برای تقویت هوشیاری و عملکرد، آمفتامین مصرف کنند که  شامل داروی غیرقانونی مِتامفتامین نیز می شود. آمفتامین ها به مصرف کننده انرژی می دهد تا اعتماد به نفس خود  را ارتقاء دهد و اشتهای خود را کاهش دهند. به دلیل عوارض مِتامفتامین، بعضی ورزشکاران از جمله بوکس کاران یا کشتی گیران ممکن است آمفتامین را برای کاهش وزن مصرف کنند.

  • آدرال.

این دارو یک داروی مُحرک تجویزی است که برای درمان اختلال کم توجهی- بیش فعالی مورد مصرف قرار می گیرد. تحقیقات نشان می دهد این دارو هوشیاری، تمرکز و زمان واکنشی بدن را ارتقاء می دهد. به مانند سایر مُحرک ها، ورزشکاران از این دارو برای ارتقاء عملکرد، رفع خستگی و کاهش وزن مصرف می کنند.

داروهای دیگر
  • الکل.

تعداد قابل توجهی از ورزشکاران الکل می نوشند. شاید تعجب آور باشد که برخی از آن ها برای کاهش اضطراب و در نتیجه افزایش عملکرد، قبل از بازی یا مسابقه مصرف می کنند. اگرچه شواهد کمی برای اثبات این موضوع وجود دارد. مصرف مداوم الکل به احتمال بسیار زیاد منجر به مشکلات دیگر می گردد که حقیقتاً عملکرد فرد مصرف کننده را متوقف می کند. بعلاوه، بعضی تیم های ورزشی ممکن است برای اعضای جدید نوشیدن مشروبات الکلی را به نوعی ترغیب کنند.

  • ماری جوانا (گُل).

بعضی ورزشکاران برای ایجاد سرخوشی و آرامش ماری جوانا مصرف می کنند و بعضی دیگر برای درمان دردهای خود به این ماده مُحرک روی می آورند.

  • کوکائین.

مشابه سایر مُحرک ها، ورزشکاران ممکن است برای افزایش تحمل، عملکرد و تمرکز و همچنین کاهش خستگی و وزن خود کوکائین مصرف کنند. کوکائین باعث می شود که مصرف کننده یک سرخوشی مختصر را تجربه کند و فرد مصرف کننده ممکن است برای طولانی کردن سرخوشی خود، افراط کند.

آمار و ارقام مصرف دارو در میان ورزشکاران

مصرف مواد در بین دانش آموزان دبیرستانی ، کالج و ورزشکاران حرفه ای رواج دارد.

  • استروئید آنابولیک.

بین ۰.۷ و ۶.۶ درصد ورزشکاران دبیرستانی و بین ۰.۲ و ۵ درصد ورزشکاران مرد در مقطع کالج در سال گذشته استروئید مصرف می کردند. تقریباً ۹ درصد بازیکنان حرفه ای فوتبال و ۶۷ درصد ورزشکاران بدنساز حرفه ای در حرفه خود استروئید مصرف می کنند.

  • ماری جوانا.

در میان ورزشکاران مقطع کالج، ۲۸ درصد در سال گذشته کانابیس مصرف می کردند.

  • اوپیوئید.

 بین ۵۲ و ۷۱ درصد بازکنان حرفه ای فوتبال در حرفه خود از این داروها مصرف می کنند.

  • مُحرک ها.

در آمارها حدود ۳ درصد ورزشکاران مصرف مُحرک ها را گزارش داده اند.

منابع:

  1. National Institute on Drug Abuse. (2014). Drugs, brains, and behavior: The science of addiction.
  2. Reardon, C. L., & Creado, S. (2014). Drug abuse in athletes.Substance Abuse and Rehabilitation, 5, 95-105.
  3. National Institute on Drug Abuse. (2015). Drugs & health blog: Pro athletes, marijuana, and opioids.
  4. Mayo Clinic. (2015). Performance-enhancing drugs: Know the risks.
  5. (n.d.). Drugs and sports: Amphetamines.
  6. British Broadcasting Corporation. (n.d.). Drugs in sports.
  7. National Institute on Drug Abuse. (2012). Behavioral therapies.
  8. Zickler, P. (2003). Network therapy expands treatment capabilities of small practice providers.NIDA Notes, 18(2).
  9. New York Daily News. (2015). Lamar Odom in a coma, has ’۵۰-۵۰′ shot of surviving 3-day booze and drug binge at Nevada brothel.
  10. https://www.recovery.org/addiction/athletes/

[۱] Reardon, C. L., & Creado, S. (2014). Drug abuse in athletes. Substance Abuse and Rehabilitation, 5, 95-105.

 

بازنشر این مطلب صرفاً با ذکر منبع «کادراس» بلامانع است.

همچنین ببینید

خیز بلند آلمان برای قانونی کردن مصرف مواد مخدر

قانونی شدن تولید، تجاری سازی و مصرف انواع مخدر-محرک در نقاط مختلف جهان تبدیل به …