سه شنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۳

۱۰ مورد از خطرات و آسیب های سوء مصرف مواد

اکثر ما  بارها شنیده ایم که سوء مصرف مواد مفید و ثمر بخش نیست. گذشته از همه این ها، معنای واژه “سوء مصرف” از خود این واژه مشخص است. اما بسیاری از مردم قادر به تشخیص این موضوع نیستند که مصرف مواد چقدر می تواند برای خود فرد مصرف کننده و همچنین بر افرادی که وی را دوست دارند و به او اهمیت می دهند، خطرناک باشد.

یکی از موثرترین روش هایی که می توانید برای جلوگیری از خطرات سوء مصرف مواد استفاده کنید، یادگیری دقیق آن خطرات و درک بهتر ماهیت مسئله و به اشتراک گذاری شناخت این خطرات و اطلاعات پیرامون آن با اطرافیان خود است.

شناخت خطرات سوء مصرف مواد نیمی از راه مبارزه با مصرف مواد محسوب می شود.

به منظور سهولت در این امر، به تشریح برخی از رایج ترین خطرات سوء مصرف مواد خواهیم پرداخت که می تواند برای شما، جامعه خود و افرادی که دوستشان دارید، بسیار زیان بار باشد. با این اطلاعات، شما بهتر می توانید از خود و عزیزان خود، که در معرض خطر  هستند، محافظت کنید.

این خطرات شامل موارد زیر است:

  • آسیب به سلامت جسمی

اول و مهمترین چیز این است که سوء مصرف مواد برای بدن شما به معنای واقعی کلمه مضر و زیان بار است. بسته به ماده ای که برای مصرف انتخاب کرده اید، سوء مصرف مواد می تواند منجر به بیماری های ریوی و قلبی عروقی، سکته های مغزی، انواع مختلف سرطان ها ، اچ آی وی / ایدز و هپاتیت B و C گردد.

متأسفانه ، این موارد قید شده، تنها عوارض مصرف بلند مدت مصرف مواد نیست. مثلاً، مصرف فقط یکبار مواد، می تواند منجر به بیش مصرفی مُهلک، آسیب مغزی و یا آلوده شدن فرد به بیماری هایی گردد که تا آخر عمر گریبان گیر وی می شود.

  • لطمه به شغل وجایگاه شغلی

   مهم نیست چه نوع ماده ای مصرف می کنید، سوء مصرف آن ماده، عواقب جدی برای یافتن شغل و حفظ جایگاه آن،  می تواند به همراه آورد. در کوتاه مدت، اختلال در قضاوت و کمبود خواب ناشی از مصرف مواد، می تواند شما را در انجام وظایف خود تضعیف کند. در بلند مدت، ناامیدی ناشی از اعتیاد می تواند منجر به سرقت، دروغ، غیبت بیش از حد و سایر رفتارهای غیرقابل اعتماد گردد.

 

  • آسیب به سلامت روان

سوء مصرف مواد علاوه بر این که بر سلامت جسمی شما اثر می گذارد، می تواند تأثیر جدی نیز بر سلامت روان شما بگذارد. افسردگی ، اضطراب ، پارانویا (روان پریشی) ، توهم ، هذیان گویی و بی خوابی همه این ها می تواند ناشی از سوء مصرف مواد باشد یا در صورت وجود مشکلات روحی و روانی قبل از مصرف، با مصرف مواد این مشکلات اغلب تشدید می گردد. در بعضی موارد، اگر فرد مصرف کننده، مصرف مواد را قطع نکند، این مشکلات قابل برگشت خواهد بود.

  • زیان مالی

به عبارت ساده تر، تهیه مواد هزینه زیادی دارد. هرچه بیشتر از مواد سوء مصرف کنید، برای به دست آوردن اثر اولیه لذت و همچنین تأمین عادت مصرف خود، ناگزیر می بایست پول بیشتری بپردازید. همراه با زیان مالی قید شده در اثر سوء مصرف مواد و همچنین از دست رفتن جایگاه شغلی خود، تداوم این عادت می تواند تأثیر منفی جدی بر آینده مالی شما بگذارد.

  • محدودیت آزادی

مشکلات مالی و شغلی و نیز مشکلات روحی و روانی از جمله مواردی است که در نهایت می تواند یک فرد را به سوی زندان سوق دهد. هر روش غیرقانونی برای سوء مصرف مواد، از جمله، راه های غیرقانونی برای کسب منافع مالی، ارتکاب جرم به دلیل توهمات پارانوئیدی (روان پریشی)، سرقت از دیگران برای تأمین عادت مصرف خود، همه این ها می تواند به فعالیت های مجرمانه کمک کند، هر کدام از این مسیرها می تواند شما را به زندان منتهی کند.

  • صدمه به روابط زوجین

روابط عاشقانه سالم بر پایه اعتماد ساخته می شود. متاسفانه، سوء مصرف مواد، معمولاً افراد را به سمت رفتارهای فریبنده ای که باعث نقض اعتماد می شود، سوق می دهد. عدم صداقت در مورد پول صرف شده برای مواد، دروغ گفتن در مورد محل نگهداری آن یا عدم صداقت در مصرف آن، از مواردی است که منجر به سلب اعتماد می گردد و در نهایت، روابط عاشقانه بین زوجین به دلیل سوء مصرف مواد، می تواند از بین برود.

  • تضعیف روابط دوستی

علاوه بر فریبکاری که معمولاً با سوء مصرف مواد همراه است، تغییرات شخصیتی مخرب نیز ممکن است بوجود بیاید. داشتن خلق و خوی کوتاه مدت، عدم صبر، کاهش علاقه به دیگران و عادتهای خود مراقبتی، همگی رفتارهای شایع ناشی از سوء مصرف مواد مخدر هستند که می تواند روی دوستی شما تأثیر منفی بگذارد.

  • خدشه دار شدن روابط خانوادگی

به طور کلی ، بیشتر افرادی که از مواد سوء مصرف می کنند، اولویت های زندگی آنها بیشتر به سمت انتخاب مواد مصرفی خود تغییر می کند. به عنوان مثال ، در یک رویداد مهم خانوادگی مثلاً شب عروسی، فرد به جای این که مشغول امورات خود باشد به فکر مصرف مواد در خلوت و تنهایی خود است. اولویت قرار دادن مصرف مواد نسبت به عزیزان خود، می تواند خیلی سریع منجر به خود بیگانگی و تضعیف یا تخریب روابط خانوادگی گردد.

  • صدمه و آسیب زدن به اطرافیان

حتی افرادی که هیچ ارتباطی با فرد مصرف کننده ندارند، می توانند به شدت تحت تأثیر مصرف وی قرار بگیرند. تصادفات رانندگی ناشی از مصرف مواد، سرقت ، تجاوز و سایر رفتارهای خطرناک که در بین افراد سوء مصرف مواد بسیار متداول و شایع است، باعث می شود که افراد بی گناه بیشتر در معرض خطر این اقدامات افراد قرار گیرند.

  • تخریب و تضعیف سلامت و امنیت جامعه

شایعات درباره مصرف و سوء مصرف مواد در جوامع، باعث انعکاس مشکلات از طریق راه های منفی می شود. تعداد زیادی از فروشندگان مواد، ناقضان قانون، موارد فحشا و سایر رفتارهای جنایتکارانه وجود دارند که سلامت و امنیت یک جامعه را تهدید می کنند.

منبع:

https://drugabuse.com/10-ways-drug-abuse-hurts-you-and-those-around-you

بازنشر این مطلب صرفاً با ذکر منبع «کادراس» بلامانع است.

همچنین ببینید

هشدار درباره تبلیغات گمراه‌کننده فروشندگان مواد مخدر

منصور براتی معاون پژوهشی موسسه کادراس در گفتگو با ایسنا، ضمن بیان اینکه بسیاری از …