شنبه , ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

دکتر شریفی در برنامه هاشور : ترک اعتیاد در ایران تا ۹۰درصد احتمال بازگشت دارد

برنامه ” هاشور ” با موضوع عود اعتیاد و راهکارهای پیشگیری از آن با حضور دکتر علی شریفی ، روانپزشک و عضو هیئت علمی پژوهشگاه خواجه نصیر روانه آنتن رادیو گفت و گو شد.

دکتر علی شریفی در ابتدا ، عود اعتیاد را یک معضل بزرگ برای کشور دانست و گفت : تعداد زیادی از افرادی جامعه که اعتیاد به مصرف مواد مخدر دارند با این موضوع دست به گریبان هستند .

وی به علل بازگشت فرد معتاد به مصرف مجدد مواد را از نگاه روانشناسی مورد بررسی قرار داد و تشریح کرد : گاهی علائم محرومیت مواد مخدر پس از ترک کماکان ادامه دارد . به عنوان مثال مشکلات گوارشی مدتی پس از ترک بهبود پیدا نمی کند و به همین دلیل فرد دلسرد شده و به مصرف بازمی گردد.

این روانپزشک ، وسوسه را به عنوان عامل دیگری برای عود اعتیاد مطرح کرد و گفت : در رایج ترین حالت که در بیماران مشاهده می شود ، شخص با دیدن مواد مخدر یا شخص معتاد به سمت مصرف تحریک و وسوسه شود . در واقع گاهی حس دلتنگی نسبت به حالات خوش زمان مصرف مواد ، می تواند سبب عود اعتیاد باشد.

شریفی در ادامه برنامه هاشور رادیو گفت و گو افزود : فشار زندگی و فکری ، سرکشی و لجاجت با خانواده ، والدین و همسر ،بی تفاوتی و بی انگیزگی ، اتفاقات ناهنجار مانند تصادف و نزاع های خانوادگی و مشکلات اقتصادی و شغلی می تواند در بازگشت فرد به اعتیاد بسیار موثر باشد.

وی تاکید کرد : تداوم یک بیماری روانپزشکی مانند افسردگی و اضطراب ، ممکن است باعث شود به جای یک درمان واقعی و موفق ، یک درمان کاذب که تنها باعث دلخوشی و رفع موقت علائم آن بیماری روانی شود را به دنبال داشته باشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه خواجه نصیربر درمان کامل برای ترک اعتیاد تاکید کرد و گفت : بر اساس آنچه که مشاهده شده است ، در ایران نزدیک به ۹۰ درصد احتمال بازگشت بیماران ترک کرده به مصرف مجدد مواد وجود دارد ، به طوری که مراجعه ۷ الی ۱۰ بار برای ترک یک موضوع طبیعی و رایج در بین معتادان ایرانی است.

شریفی در پاسخ به سوالی در این خصوص که نقش خود فرد در ممانعت از عود اعتیاد چه میزان است ، توضیح داد : بیمار نقش مهمی دارد اما تعیین کننده نیست . بسیاری از افراد خواهان ترک اعتیاد هستند اما اضطراب درونی شدید و ناسازگاری محیط خانواده مانع موفقیت آنها می شود.بنابراین اراده به تنهایی کارساز نیست و باید شرایط محیطی و اطرافیان هم آمادگی لازم را داشته باشند.

وی در پایان مصاحبه با رادیو گفت و گو خاطر نشان کرد : درمان مشکلاتی که شخص با آن مواجه است چه به صورت مصرف دارو و یا روان درمانی مهمترین کاری است که برای جلوگیری از بازگشت اعتیاد باید انجام داد.

 

لینک مطلب در وبسایت رادیو گفتگو

 

همچنین ببینید

قاچاق انسان؛ تهدیدی علیه امنیت ملی- بین‌المللی

محمد بیات، پژوهشگر ارشد موسسه کادراس در یادداشتی برای روزنامه اعتماد نوشت؛ در تعاریف جدید …