پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

کرونا و اعتیاد

نخستین برنامه رادیویی کارشناسان موسسه کادراس در سال ۱۳۹۹ با موضوع «کرونا و اعتیاد» ساعت ۱۰ صبح دوشنبه پانزدهم اردیبهشت به صورت زنده روی آنتن شبکه رادیویی گفت‌وگو رفت. در این برنامه «منصور براتی»، معاون پژوهشی موسسه و «فرزانه سهرابی»، معاون اجتماعی موسسه به ارائه دیدگاه‌های خود درباره وضعیت معتادان کشور در خلال همه‌گیری جهانی کروناویروس و بیماری کوید – ۱۹ پرداختند.

با توجه به گسترش برخی شایعات درباره عدم ابتلای معتادان به کروناویروس و نیز انتشار اخبار برخی آزمایش های اولیه درباره اینکه مصرف سیگار احتمال ابتلا به کووید ۱۹ را کاهش می‌دهد، به نظر می‌رسد تهیه برنامه ای با این موضوع بسیار مفید و در جهت تنویر افکار عمومی خواهد بود.

منصور براتی در ابتدای برنامه با تأکید بر اینکه معتادان یکی از گروه‌های آسیب پذیرتر در برابر کرونا ویروس هستند، افزود: «افرادی که در زمینه سیستم ایمنی و تنفسی دچار مشکل هستند، بیش از سایر افراد در معرض خطر کووید – ۱۹ هستند و با توجه به اینکه بیشتر معتادان با هردو معضل دست و پنجه نرم می‌کنند، در نتیجه استعداد بالاتری برای ابتلا به این بیماری دارند.» گسترش شایعات بدون مبنا و پشتوانه علمی یکی دیگر از مباحثی بود که در ادامه کارشناسان موسسه کادراس به آن پرداختند. اهمیت این موضوع بدان سبب است که با توجه اشتغال نظام های سلامت تقریباً همه کشورهای جهان به کنترل بیماری کروناویروس که هنوز درمان قطعی برای آن به دست نیامده، تحقیق و پژوهش پیرامون موضوعات جانبی از جمله «ارتباط کرونا و اعتیاد» و اطلاع رسانی پیرامون آن برای اکثر کشورهای درگیر بیماری کووید – ۱۹ یک اولویت درجه چندم است. انتظار می‌رود همین روند دست کم تا زمانی که همه‌ گیری این بیماری فروکش کند و یا واکسن مشخصی برای درمان آن ساخته شود ادامه پیدا کند. در نتیجه چنین وضعیتی در بیشتر کشورهای درگیر با کروناویروس، نوعی خلأ اطلاع رسانی به‌وجود آمده و لذا شاهد گسترش شایعات مختلفی درباره بیماری زا بودن برخی مواد غذایی و یا مصونیت بخش بودن برخی دیگر در فضای مجازی هستیم و انتشار شایعاتی مبنی بر مصونیت بخش بودن مصرف مواد نیز از همین دست است. همچنین گروه های مافیایی مواد مخدر نیز با بهره‌گیری از این خلأ اطلاع رسانی، به شایعات یاد شده دامن می‌زنند.

فرزانه سهرابی، معاون اجتماعی موسسه کادراس نیز در این برنامه ضمن تأکید بر لزوم جدی گرفتن بیماری کووید – ۱۹ از سوی معتادان به عنوان یک تهدید بزرگ نوظهور به ویژه برای معتادان به برخی از مهم‌ترین چالش هایی که معتادان با آن‌ها روبه‌رو هستند اشاره کرد: «هرچند تبلیغاتی شده مبنی بر عدم ابتلای معتادان به کرونا، به دلیل نوع مراودات و نیز سبک زندگی آنان، این گروه بیش از افراد عادی در معرض ابتلا به کووید – ۱۹ هستند. زیرا تجربه و پژوهش های زیادی ثابت کرده که سلامتی معتادان و مصرف کنندگان انواع مواد با اختلالات مختلفی روبه‌رو می‌شود. برای مثال بسیاری از معتادان مشکلات ریوی و تنفسی پیدا می‌کنند.»

وی در ادامه با پیش کشیدن موضوع سبک زندگی معتادان به نسبت ضعیف زندگی آنها با نکات و اصول بهداشتی اشاره کرد که این امر نیز احتمال ابتلا به کووید – ۱۹ را افزایش می‌دهد. همچنین سوء تغذیه از دیگر چالش‌های معتادان است که مستقیماً احتمال آسیب پذیری فرد معتاد در برابر کروناویروس را افزایش می‌دهد.

یکی دیگر از چالش های معتادان در ارتباط با کرونا، مسئله تأخیر در آشکار شدن نشانه های بیماری است. مصرف مداوم مواد باعث جلوگیری از علنی شدن نشانه های بیماری های مختلف از جمله کووید – ۱۹ دارد. در واقع یکی از عوامل گسترش شایعات یاد شده درباره مصونیت معتادان از بیماری کووید – ۱۹، عدم وجود نشانه های ظاهری بیماری (ماننده سرفه های خشک یا تب شدید) میان معتادان است. باید توجه کرد که اثر واضح مصرف مواد، پیشروی خاموش بیماری ها و عدم آشکار شدن دردها و نشانه های بیماری است. این امر باعث شده از یکسو به دلیل ظاهر نشدن آثار بیماری برخی افراد تصور کنند، افراد معتاد در برابر کروناویروس مصون هستند و از سوی دیگر باعث می شوند که بیماری در بدن معتادان به شدت رشد کند، بدون اینکه فرد از وجود آن آگاه شود و لذا، بسیاری از معتادان فرصت لازم برای درمان و کنترل بیماری را از دست می‌دهند و وقتی متوجه بیماری های خود می‌شوند که کار از کار گذشته و احتمال بازیابی سلامتی بسیار کم می‌شود.  در ادامه می‌توانید به فایل صوتی کامل این برنامه گوش کنید.

 

جهت دریافت فایل کلیک کنید

(بخش اول)      (بخش دوم)

همچنین ببینید

هشدار درباره تبلیغات گمراه‌کننده فروشندگان مواد مخدر

منصور براتی معاون پژوهشی موسسه کادراس در گفتگو با ایسنا، ضمن بیان اینکه بسیاری از …