یکشنبه , ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

معاون پژوهشی کادراس در برنامه هاشور: گفتمان اجتماعی جدیدترین گفتمان اعتیاد است

برنامه هاشور با موضوع بررسی گفتمان های سه گانه اعتیاد پژوهی و قضایی و پزشکی و اجتماعی، با حضور منصور براتی (دکترای علوم سیاسی و معاون پژوهشی موسسه کادراس) و ارتباط تلفنی با زهرا ساعی (عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

منصور براتی گفت: هیچ کدام از گفتمان های سه گانه قضایی و پزشکی و اجتماعی اعتیاد نمی توانند به تنهایی حلال این معضل باشند.

وی افزود: معضل اعتیاد باید به واسطه گفتمانی برطرف شود که از نقاط قوت گفتمان های سه گانه به صورت همزمان برخوردار است.

معاون پژوهشی موسسه کادراس با اشاره به تعریف گفتمان، توضیح داد: گفتمان به مجموعه ای از نشانه ها و نمادها و تعاریفی گفته می شود که یک نظام معنایی را در اذهان عمومی شکل می دهد.

وی با بیان این که گفتمان یک نظام معنایی مجسم است، عنوان کرد: گفتمان در انجام دادن یک کار تعریف نمی شود.

منصور براتی با اشاره به گفتمان های اعتیاد پژوهی، اظهار داشت: نگاه کلان به اعتیاد گفتمان های اعتیاد پژوهی را شکل می دهند.

وی با اشاره به گفتمان قضایی اعتیاد، تصریح کرد: این گفتمان از قدیمی ترین گفتمان هایی است که در برخورد با اعتیاد در جوامع مختلف شکل گرفته است.

معاون پژوهشی موسسه کادراس اضافه کرد: گفتمان قضایی اعتیاد تناسب نزدیکی با مبانی اخلاقی جوامع دارد.

وی افزود: جوامع مختلف همیشه سعی می کنند با نگارش قوانینی در مورد مصرف و وابستگی مواد مخدر موضوع جرم نگاری را پیش بکشند و از این طریق افراد را از اعتیاد دور نگه دارند.

منصور براتی با بیان این که در دهه های گذشته اعتیاد همیشه با پاسخ قضایی مواجه می شد، خاطر نشان کرد: گفتمان قضایی همیشه سعی دارد تا از طریق قوانین و جرم انگاری عدم مصرف اعتیاد را در جامعه پیاده سازی کند.

وی افزود: با شروع دوره مدرنیسم معضل و آسیب اعتیاد از طریق گفتمان پزشکی مورد پیگیری قرار گرفت.

معاون پژوهشی موسسه کادراس اضافه کرد: گفتمان پزشکی سعی می کند تمامی معتادان را بیمار معرفی کند.

وی با اشاره به این که گفتمان اجتماعی جدیدترین گفتمان حوزه اعتیاد است، اظهار داشت: در جوامع مختلف ثابت شده که نگاه گفتمان های پزشکی و قضایی برای رفع یا کاهش آسیب اعتیاد کافی نبوده است، بر این اساس گفتمان های اجتماعی شکل گرفته اند.

منصور براتی افزود: برخوردهای شدید قضایی و انتظامی با اعتیاد هیچ گاه این معضل را برطرف نکرده است، چرا که این اقدامات به نوعی صورت مساله را پاک می کنند.

وی ادامه داد: همانطور که جرم انگاری افراطی صورت مساله معضل اعتیاد را پاک می کند، جرم زدایی افراطی نیز تاثیر مثبتی در روند کاهش یا رفع آسیب ندارد.

معاون پژوهشی موسسه کادراس اضافه کرد: جرم زدایی افراطی از حوزه اعتیاد در پرتغال باعث شده تا این کشور به محل مناسبی برای توریسم اعتیاد مبدل شود.

در ادامه برنامه هاشور زهرا ساعی در ارتباط تلفنی با شبکه رادیویی گفت و گو گفت: آموزش و آگاه سازی مردم از جمله برنامه های کمیسیون اجتماعی مجلس در حوزه پیشگیری از اعتیاد است.

وی با اشاره به دلیل گرایش افراد به اعتیاد، عنوان کرد: مجلس سعی می کند با ارائه قوانین مختلف کودکان و نوجوانان کشور را در قبال معضل اعتیاد ایمن کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اضافه کرد: شایسته است که میزان آگاهی و سواد خانواده های ایرانی در حوزه شناخت و پیشگیری از اعتیاد ارتقا پیدا کند.

وی با اشاره به این که کودکان و نوجوانان در قبال مصرف اعتیاد به راحتی فریب می خورند، تصریح کرد: بخش عمده ای از مهارت های زندگی و پیشگیرانه اعتیاد در کشور باید از دوران مهدکودک و مدرسه به افراد جامعه آموزش داده شوند.

زهرا ساعی ادامه داد: کمیسیون اجتماعی مجلس در این باره با وزارت آموزش و پرورش جلسات متعددی را برگزار کرده است.

 

لینک مطلب در وبسایت رادیو گفتگو

 

همچنین ببینید

قاچاق انسان؛ تهدیدی علیه امنیت ملی- بین‌المللی

محمد بیات، پژوهشگر ارشد موسسه کادراس در یادداشتی برای روزنامه اعتماد نوشت؛ در تعاریف جدید …