شنبه , ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

معاون اجتماعی موسسه کادراس در برنامه رادیو گفت‌وگو : ۱۰درصد از معتادین کشور را زنان تشکیل می دهند.

برنامه هاشور با موضوع بررسی و تحلیل اعتیاد در زنان و راهکارهای کاهش نرخ آن، با حضور فرزانه سهرابی (پژوهشگر ارشد موسسه کادراس) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

فرزانه سهرابی با اشاره به این که گرایش خانم ها به اعتیاد ملهم از جنسیت آن ها است، گفت: گرایش خانم ها به مصرف مواد مخدر در واکنش به شکست های عاطفی یا بحران های خانوادگی و اجتماعی شکل می گیرد.

وی با اشاره به این که تعداد معتادان در ۶ سال گذشته دو برابر شده است، اظهار داشت: در پی افزایش تعداد معتادان در کشور ما شاهد رشد اعتیاد در قشر بانوان هستیم.

پژوهشگر ارشد موسسه کادراس با اشاره به این که حدود ۱۰ درصد از معتادین کشور را زنان تشکیل می دهند، عنوان کرد: شیوع اعتیاد در بین سال های ۸۳ تا ۹۴ رشد چشمگیری در ایران داشته است.

وی افزود: متاسفانه زنان معتاد همیشه به سراغ مواد شیمیایی و خطرناک می روند که از جمله آن ها می توان به شیشه و کراک اشاره کرد.

فرزانه سهرابی با اشاره به این که بعد از تریاک ماده ی گل بیشترین آمار مصرف را در قشر زنان دارد، تاکید داشت: شیشه از جمله ماده های محرک و روانگردانی است که در گروه بانوان مصرف زیادی را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به دلایل شیوع اعتیاد در زنان، توضیح داد: هم نشینی با پدر یا شوهر معتاد اولین دلیل گرایش زنان به مواد مخدر است.

پژوهشگر ارشد موسسه کادراس افزود: بسیاری از زنان معتاد در خانواده ای درگیر با اعتیاد رشد کرده اند.

وی با بیان این که زنان امروزه به طور گسترده وارد جامعه شده اند، عنوان کرد: زنان با ورود گسترده به جامعه با تغییرات هویتی و فرهنگی و اجتماعی مواجه می شوند.

فرزانه سهرابی افزود: زنان معتاد در جامعه ایران نسبت به مردان معتاد با طردشدگی بسیار چشمگیری مواجه می شوند.

وی با بیان این که زنان در سراسر دنیا از موضوع نابرابری اجتماعی رنج می برند، تصریح کرد: زنان همیشه در مواجهه با نابرابری های اجتماعی مختلف تلاش می کنند تا با تکیه بر اعتیاد از موقعیت فعلی پیش آمده فرار کنند.

پژوهشگر ارشد موسسه کادراس با اشاره به کاهش قیمت ماده محرک شیشه در ایران، اظهار داشت: به دلیل آسان شدن ترانزیت شیشه به ایران قیمت این ماده محرک نسبت به سال های گذشته کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

وی در رادیو گفت و گو افزود: قشر زنان و نوجوانان مهم ترین گروه هدف قاچاقچیان مواد مخدر و محرک را تشکیل می دهند.

 

لینک مطلب در وبسایت رادیو گفتگو

 

همچنین ببینید

قاچاق انسان؛ تهدیدی علیه امنیت ملی- بین‌المللی

محمد بیات، پژوهشگر ارشد موسسه کادراس در یادداشتی برای روزنامه اعتماد نوشت؛ در تعاریف جدید …