یکشنبه , ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

هروئین و پیامدهای مصرف آن

هروئین ماده‌ای شدیداً اعتیادآور است که به شیوه های مختلف مورد مصرف قرار می گیرد. علاوه بر روش تزریق متداول، بسته به درجه خلوص آن و نیز ترجیح مصرف کننده، آن را می توان استنشاق، استشمام و استعمال کرد. هروئین را می توان در رگ یا عضلات بدن تزریق کرد و همچنین می توان آن را در یک پایپ یا با ترکیبی از ماری جوانا یا سیگار معمولی استعمال کرد. همچنین می توان آن را به صورت پودر و از طریق نی استنشاق کرد.

البته تزریق هروئین در میان سایر روش‌ها، سریع‌تر اثر می‌کند. هنگامی که هروئین در رگ تزریق می گردد، مصرف کننده معمولاً در طی هفت تا هشت ثانیه احساس سرخوشی را تجربه کند و زمانی که آن را استعمال می کنند، عموماً آن را  در ۱۰ تا ۱۵ دقیقه اثرات اوج سرخوشی آن را احساس خواهد کرد.

هروئین؛ ماده بسیار اعتیاد آور

براساس یافته های موسسه ملی سوء مصرف مواد آمریکا، خلوص بالاتر هروئین که باعث شده این ماده قابلیت مصرف از راه استنشاق و یا استعمال را پیدا کند، باعث شده مصرف کنندگان جدید به دلیل ترس از تزریق به آن روی آورند.

به طور کلی، مصرف کنندگان هروئین در مقایسه با افرادی که آن را استنشاق یا استعمال می کنند اعتیاد شدیدتری دارند. مصرف کنندگان تزریقی اغلب بیشتر تمایل به این روش دارند و تاب آوری (مقاومت در برابر مواد) بسیار سریعتری، نسبت به مواد دارند.  مهم نیست که به چه روشی هروئین مصرف می شود-تزریق، استنشاق یا استعمال- بلکه این ماده در هر صورت بسیار اعتیادآور است به دلیل افزایش تاب آوری (مقاومت در برابر مواد) در طول زمان نسبت به مواد مستلزم این است که برای رسیدن به اثرات سرخوشی اولیه، فرد دوز بیشتری مصرف کند.

مصرف کنندگان تزریقی عجله بیشتری برای مصرف دارند

پس از دوره کوتاه مدت از تزریق هروئین، مصرف کنندگان اعلام کردند که آن ها حس سرخوردگی یا تعجیل در مصرف، خشکی دهان، گُرگرفتگی در پوست و خستگی و سنگینی در اندام ها را در خود احساس می کنند. پس از این حس سرخوشی، مصرف کنندگان وارد یک حالتی می شوند که بین خواب و بیداری در نوسان هستند، که در طی آن عملکرد ذهن و مغز مبهم و نامعلوم است.

افرادی که هروئین استنشاق و یا استعمال می کنند، ممکن است عجله ای به آن شدت که مصرف کنندگان تزریقی در خود احساس می کنند، نداشته باشند اما همان اثرات یکسان را تجربه خواهند کرد. بطور معمول، اکثریت افرادی که به دنبال درمان سوء مصرف هروئین هستند، مصرف کنندگان تزریقی هروئین هستند، اما دسترسی به هروئین خالص یک تغییری به سوی استنشاق و استعمال این ماده اعتیادآور ایجاد می کند، به ویژه در میان نوجوانان.

مقدمات تزریق هروئین

روند آماده سازی هروئین برای تزریق می تواند به تشریفاتی برای افرادی تبدیل شود که تزریق هروئین به رگ را برای خود انتخاب کردند. دقیقاً همانگونه که حمل ، روشن کردن  و نگه داشتن سیگار بخشی از مقدمات مصرف کنندگان دخانیات می باشد، مقدمات روشن کردن هروئین نیز می تواند بسیار تشریفاتی باشد.

هروئین به شکل پودر یا شبیه به قیر می باشد، بنابراین در حالت طبیعی نمی توان آن را مستقیماً به بدن تزریق کرد، لذا باید ابتدا به شکل مایع تغییر یابد. معمولاً، هروئین را در یک قاشق قرار می دهند و با مایعی مخلوط می کنند و سپس حرارت می دهند. گاهی اوقات از اسید سیتریک استفاده می شود زیرا به تجزیه هروئین کمک می کند. هروئین ، اسید سیتریک و آب در قاشق با استفاده از فندک یا شمع گرم می شوند تا اینکه مایع شود.

 

برخی از مصرف کنندگان یک فیلتر سیگار یا یک تکه کاملاً محکم پنبه را درون قاشق قرار داده و صبر می کنند تا آن مایع را جذب کند. سپس مصرف کننده مایع را از طریق فیلتر برای دفع ناخالصی ها به داخل سرنگ می کشند.

 

پس از آن، فرد مصرف کننده کمربند یا بند کفش خود را در قسمت بالایی بازو می بندد تا باعث برجستگی رگه ها شود، همانطور که یک پزشک، هنگام آزمایش خون برای آزمایش های پزشکی از یک شریان بند استفاده می کند.

از پنبه الکل برای تمیز کردن قاشق و محل تزریق روی بدن استفاده می شود. اکثر مصرف کنندگان با تزریق هروئین در بازو مصرف این ماده را شروع می کنند زیرا این روش ساده ترین روش است، اما از آنجایی که رگهای آن ها از بین برود یا آسیب ببیند ، آنها به نواحی دیگر بدن – پشت زانو ، بین انگشتان پا یا گردن تزریق می کنند.

عواقب مصرف هروئین

بیش مصرفی در هروئین باعث کاهش میزان ضربان قلب و تنفس می شود و مصرف کننده می بایست از طریق کادر پزشکی نجات یابد یا ممکن است فوت کند. تاب آوری و مقاومت جسمی نسبت به مواد،  سریعاً در فرد مصرف کننده ارتقا یابد و زمان عدم مصرف آن علائم ترک مصرف آشکار می شود. اعتیاد می تواند از طریق جستجو و مصرف آن ادامه یابد و به کانون اصلی زندگی معتاد تبدیل شود.

مصرف کنندگان تزریقی مواد بسیار در معرض خطر ابتلاء به ویروس HIV و هپاتیت ها یعنی هپاتیت B و  C قرار گیرند. اما افرادی که هروئین استعمال یا استنشاق می کنند بیشتر در معرض خطر ابتلاء به ویروس HIV و هپاتیت ها قرار می گیرند زیرا تحت تأثیر مصرف هروئین، احتمال برقراری رابطه جنسی غیرمحافظت شده، بسیار بالاست.

زنانی که در طول دوران بارداری هروئین مصرف می کنند، این ماده را از طریق جفت به جنین خود منتقل می کنند، باعث به دنیا آمدن نوزاد وابسته به مواد و در نتیجه سندروم محرومیت از مواد می گردد.  همچنین در دوران بارداری نیز خطر سقط غیر ارادی جنین را ممکن است تجربه کنند.

منبع:

https://www.verywellmind.com/how-is-heroin-used-63225

 

بازنشر این مطلب صرفاً با ذکر منبع «کادراس» بلامانع است.

همچنین ببینید

خیز بلند آلمان برای قانونی کردن مصرف مواد مخدر

قانونی شدن تولید، تجاری سازی و مصرف انواع مخدر-محرک در نقاط مختلف جهان تبدیل به …