دوشنبه , ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

عوامل بازگشت به اعتیاد و راه‌های پیشگیری

بسیار رایج است که معتادان حداقل یک بار در دوران بهبودی و رهایی از مصرف مواد، بازگشت به مصرف (عود اعتیاد) دارند و بعضی از این افراد چندین بار قبل از آخرین ترک پس از یک دوره ترک، شروع به مصرف می کنند. فهم و شناخت از آنچه که موجب تشدید بازگشت به مصرف می گردد، اولین قدم به سوی پیشگیری است. در اینجا به ۵ عامل تشدید کننده اشاره خواهد شد.

۱- استرس

استرس بیشترین علت بازگشت به مصرف محسوب می شود و بسیاری از معتادان برای مقابله با آن، به ماده ای خطرناک تر از گذشته و یا حداقل به  مواد مصرفی قبلی روی می آورند.

امکان از بین بردن همه استرس ها از زندگی وجود ندارد، اما می توانید از طریق ایجاد تغییر در سبک زندگی یعنی تغییر در روابط و اولویت های خود، شرایط استرس منفی یا شدید را از خود دور کنید.

همچنین می توانید روشهای مثبتی برای مدیریت موفقیت آمیز استرس یاد بگیرید ، از جمله:

  • آموزش ذهن آگاهی و آرامش
  • مدیریت زمان خود به طور مؤثر
  • افزایش رفتارهای سالم از جمله ورزش و تغذیه سالم
۲- افراد یا محل های مرتبط با رفتارهای اعتیادآور

افرادی که رفتار اعتیادآور خود را با دیگران سهیم می شوند و افرادی که هنوز درگیر رفتارهای اعتیادآور هستند، عامل تشدید کننده ای برای بازگشت به مصرف بطور بالقوه ای وجود دارد، اگرچه آنها فقط به طور غیر مستقیم به اعتیاد شما مربوط می شوند.

مهم است که روش هایی برای کنترل و به دست گرفتن احساسات خود داشته باشید و زمانی این موضوع اتفاق می افتد که شما روش دیگری برای مقابله با علائم اعتیاد خود نداشته باشید.

اعضای خانواده شما ممکن است یکی از این عوامل تشدید کننده باشد، اگرچه این افراد مستقیماً وارد موضوع اعتیاد شما نمی شوند زیرا آنها باعث می شوند احساس کودک بودن و آسیب پذیری بیشتری کنید.

۳- احساسات منفی یا چالش برانگیز

معتادان برای مقاومت، مدیریت و همچنین ایجاد احساسات منفی که در زندگی روزمره برای آن ها به وجود می آید، نیازمند روش های مؤثر هستند. مواد یا رفتارهای اعتیادآور که برای التیام موقتی از احساسات استفاده می شود، اما دیگر نمی توان به آن ها اعتماد کنید.

یک متخصص ترک اعتیاد یا یک متخصص بهداشت روان، می تواند شما را در ارتقاء راهکارهای های مقابله با مصرف مواد کمک کند.

۴- بررسی هدف از اعتیاد

یک خاطره از گذشته اعتیادی شما، می تواند باعث بازگشت به مصرف در دوران ترک اعتیاد شود. در معرض دود سیگار یا هر ماده مخدر و مُحرکی قرار گرفتن، رفت و آمد با افراد معتاد، از موارد احتمال به بازگشت مصرف هستند.  داشتن یک رفتار جایگزین و همچنین انجام تکنیک های آرامش بخش می تواند مقاومت شما را در برابر این عوامل بالا برد.

۵- زمان ها و رویدادهای جشن

موقعیت های مثبت، از جمله روز تولد و تعطیلات می تواند باعث حس شادی نیز گردد. در این شرایط و موقعیت ها که می توانید با یک نوشیدنی، یک سیگار یا یک مصرف ماده جدید جذاب روبرو شوید، آیا می توانید خود را کنترل کنید؟

یک فرد معتاد اغلب برای فهم این موضوع که چه وقت مواد را ترک می کند، تحمل خود را از دست می دهد. بنابراین مصرف یک ماده در چنین محیط هایی می تواند دردسر ساز شود.

داشتن یک دوست در این وضعیتی که بازگشت به مصرف مواد وجود دارد، می تواند مفید باشد. اگر تمایل به عدم بازگشت به مصرف مواد دارید، کسی را بیابید که به وی اعتماد دارید و به شما مهربان باشد و قاطعانه شما را به ترک مصرف مواد تشویق کند. از رفتن به این مکان ها که احتمال بازگشت به مصرف وجود دارد، پرهیزکنید، زیرا جای تعجب دارد که به محض شروع مهمانی، عزم و اراده شما برای عدم بازگشت به مصرف مواد، به چه سرعتی از بین می رود.

 

منابع:

  • Borland, et al. “Predictors of smoking relapse by duration of abstinence: findings from the International Tobacco Control (ITC) Four-Country Survey,” Addiction. 2009.
  • Borland, et al. “Predictors of smoking relapse by duration of abstinence: findings from the International Tobacco Control (ITC) Four-Country Survey,” Addiction. ۲۰۰۹٫
  • Bowen, et al. Mindfulness-Based Relapse Prevention for Addictive Behaviors. New York: Guilford. 2011.
  • Bowen, et al. Mindfulness-Based Relapse Prevention for Addictive Behaviors. New York: Guilford. 2011.
  • Hanson, P. The Joy of Stress: How to Make Stress Work for You, Andrews McMeel Publishing. 1987.
  • Le Fevre, et al. “Eustress, distress and their interpretation in primary and secondary occupational stress management interventions: which way first?” Journal of Managerial Psychology. 2006.
  • Le Fevre, et al. “Eustress, distress and their interpretation in primary and secondary occupational stress management interventions: which way first?” Journal of Managerial Psychology. 2006.
  • https://www.verywellmind.com/why-did-i-relapse-21900

 

بازنشر این مطلب صرفاً با ذکر منبع «کادراس» بلامانع است.

همچنین ببینید

«پول سیاه» شتاب دهنده جرائم سازمان یافته در جهان

همزمان با پیشرفت تکنولوژی، فناوری‌های جدید و ظهور آخرین روش‌های دور زدن قانون در واحدهای …