دوشنبه , ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

قارچ توهم زا

سابقه مصرف مجیک ماشروم که تحت عنوان ماش[۱] و پودر فرشته هم شناخته می شود، به دوران باستان برمی‌گردد. استفاده از این توهم زا اغلب در مراسم مذهبی و در کشورهای حوزه آمریکای لاتین و نیز اسپانیا مرسوم بوده است. تا کنون بیش از ۷۵ نوع از این نوع قارچ شناسایی شده که نوع سیلوسایبین[۲] در بازار مواد مخدر به فروش میرسد.

این ماده به شدت توهم زاست و اثراتی مشابه مصرف ال.اس.دی دارد. انواع رایج قابل مصرف آن به شکل پودری، قرص و کاغذی است. شکل پودری آن در درون شکلات و یا حل شده در درون نوشیدنی ها همچون چای یا آبمیوه و یا حتی بصورت استنشاقی مصرف می‌شود. فرم کاغذی آن هم به صورت مربع های کوچک روی زبان، روی پیشانی و زیر بغل می‌تواند قرار گرفته و از طریق پوست و تعریق وارد بدن گردد. خود قارچ هم نیز به صورت خام و یا پخته شده نیز قابل مصرف است و عیناً همان تاثیرات را دارد. اثرات مصرف این ماده توهم زا حداکثر ۳۰ دقیقه پس از مصرف ۴-۸ میلی گرم از آن، روی فرد مصرف کننده آشکار می‌شود و حدود ۴-۸ ساعت نیز اثرات آن باقی می ماند.

از تاثیرات اولیه مصرف آن می‌توان به خشکی دهان، افزایش ضربان قلب، انقباض عضلات، جدا شدن ذهنی فرد از زمان و مکان، از دست دادن قدرت تشخیص فواصل مکانی و دیدن اجسام و رنگ های غیرواقعی، اشاره داشت. علاوه بر این، از دست دادن قدرت تمرکز، اضطراب، اختلالات رفتاری و حمله های عصبی از عوارض طولانی مدت مصرف این ماده است که گاه حتی تا یکسال پس از زمان اولین مصرف نیز این حالات باقی می ماند.

در خصوص اعتیاد به این ماده، تاکنون شواهد متقنی وجود ندارد. اما اگر تعداد دفعات مصرف آن افزایش پیدا کند احتمال اعتیاد به آن وجود دارد و همچنین اگر که مصرف کننده چند مخدری باشد نیز امکان وابستگی به این ماده روانگردان زیاد است.

از نظر قانونی، این قارچ ها در جدول شماره ۱ کنوانسیون ۱۹۷۱ سازمان ملل متحد در خصوص مواد روانگردان، قرار دارد و در بسیاری از کشورها کشت، حمل و مصرف آن ممنوع است. اما از آنجایی که این ماده خاصیت دارویی نیز داشته و درمان برخی افسردگی ها به کار می‌رود، برخی کشورها به تناسب و با شرایط خاصی مصرف آن را غیرقانونی ندانسته اند.

مصرف این ماده توهم زا که در بازار موادمخدر ایران با نام های قارچ مقدس، ماشروم و پودر فرشته شناخته میشود، اخیرا رواج پیدا کرده است. واحد فروش آن برگ است و در قطعات کوچک مربع شکل ۴ سانتیمتری با قیمت بالایی به فروش می‌رسد. از این نظر که این روانگردان، ماده ای است بدون رنگ و بو، مصرف آن براحتی مقدور است و نیز متاسفانه در آزمایشات اعتیاد قابل تشخیص نیست. لذا آگاهی رسانی و آموزش خانواده ها و نیز اطلاع رسانی در سطح مدارس و دانشگاه ها نسبت به شناخت خود ماده و همچنین عوارض آن، ضروری به نظر می‌رسد.

پی‌نوشت‌ها

[۱] . mush

[۲] . Psilocybin

همچنین ببینید

دولت مخدری چیست؟

واژه «دولت مخدری» به مانند بسیاری از مفاهیم علوم سیاسی واژه‌ای برساخته‌ و حاصل مناسبات …