دوشنبه , ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیامدهای منفی مصرف ماری جوانا

اگرچه برخی فعالان حوزه قانونی‌سازی مصرف ماری جوانا و برخی از مصرف کنندگان این ماده معتقدند، مصرف کانابیس تأثیر منفی ندارد، اما پژوهش‌های علمی گویای این واقعیت است که مصرف ماری جوانا می تواند برای سلامتی مضر باشد.

ماری‌جوانا یکی از پرمصرف ترین مواد غیرقانونی در ایالات متحده است.[۱] تأثیرگذاری آن بر سلامتی از زمان مصرف آغاز و تا ۳ ساعت بعد ادامه می یابد. وقتی ماری جوانا در قالب غذا مصرف شود (مانند براونی و کوکی) مدت زمان بیشتری برای آغاز تأثیر آن به طول می‌انجامد اما تأثیر آن مدت زمان بیشتری پایدار می ماند.

 

پیامدهای کوتاه مدت مصرف ماری جوانا[۲] عبارتند از

دشوار شدن تفکر و حل مسئله

پیدا کردن درک نادرست از تصاویر، صداها، زمان و لمس اشیا

افزایش ضربان قلب

عدم هماهنگی

ضعف حافظه و یادگیری

همچنین برخی موافع ماری جوانا ممکن است به اضطراب، ترس، عدم اعتماد و ترس بیانجامد.

 

اثر جانبی مصرف ماری جوانا بر مغز

ماده فعال موجود در ماری جوانا، یعنی دلتا ۹ تتراهیدروکانابیول یا THC بر گیرنده‌های کانابیونید در سلول های عصبی موثر واقع شده و فعالیت آن را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد. برخی از مناطق مغز نیز گیرنده‌های کانابیونید دارند و به شدت از مصرف این ماده تأثیر می پذیرند.

غلظت THCدر ماری جوانا معمولا ۷ درصد میباشد در حالی که THC موجود در حشیش حدود ۱۰ درصد می باشد، عموم افراد تصور می کنند ماری جوانا یک ماده بی خطر و گیاهی است و استفاده از آن خطری ندارد در حالی که اطلاع ندارند بیش از ۴۰۰ نوع ماده ی شیمیایی خطرناک در آن وجود دارد.

ترک ماری جوانا در کلینیک ترک اعتیاد آکسون تحت نظر متخصصین ترک اعتیاد و مشاورین انجام می گیرد. ماری جوانا بسیار اعتیاد آور بوده و مصرف آن باعث ایجاد وابستگی در فرد میگردد، به همراه وابستگی، علائمی از قبیل وسوسه های شدید، بی حوصلگی و بیخوابی، زودرنجی و استرس در فرد ایجاد میشود، تحقیقات نشان داده افرادی به مصرف ماری جوانا یا گل وابسته میشوند در صورت عدم مصرف واکنش های عصبی و پرخاشگرانه ای از خود نشان می دهند. بسیاری از گیرنده های کانابیونید در مناطقی از مغز هستند که بر مسائلی مانند لذت، حافظه، تفکر، تمرکز، احساسات، درک زمانی و حرکت هماهنگ کنترل دارد.

 

وقتی دُزهای بالاتری از ماری جوانا مصرف می شود (اغلب از طریق غذاها نه استعمال)، مصرف کنندگان دچار توهم و اختلال در حافظه می‌شوند[۳].

از سوی دیگر ماری جوانا بر فعالیت قلب نیز اثر منفی می‌گذارد. از چند دقیقه پس از مصرف ضربان قلب به شدت بالا رفته و فشار خون افت می کند. مصرف ماری جوانا می تواند ضربان قلب را بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش دهد.

براساس پژوهشی که در سال ۲۰۱۷ منتشر شده، مصرف کنندگان ماری جوانا ۴ تا ۵ برابر بیشتر از افراد عادی دچار حمله قلبی می‌شوند.[۴]

 

تأثیر ماری جوانا بر سلامت استخوان ها

همچنین پژوهش دیگری که آنهم در سال ۲۰۱۷ منتشر شده نشان می‌دهد چگالی استخوانی در افرادی که به طور مرتب زیاد ماری جوانا مصرف می‌کنند، کاهش می‌یابد و در نتیجه ریسک شکستن استخوان ها در آنها بالا می‌رود.[۵]

دانشگاه ادینبورگ نیز از طریق اسکن دگزا دریافت افرادی که مصرف شدید ماری جوانا باعث کاهش وزن و توده بدنی (BMI) می شود و به این ترتیب در افت چگالی استخوان موثر واقع می‌شود.

 

[۱] . National Institute on Drug Abuse. Most Commonly Used Addictive Drugs.

[۲] . National Institute on Drug Abuse. Marijuana.

[۳] . Noble MJ, Hedberg K, Hendrickson RG. Acute cannabis toxicity. Clin Toxicol (Phila). 2019;57(8):735-742. doi:10.1080/15563650.2018.1548708

[۴] . Goyal H, Awad HH, Ghali JK. Role of cannabis in cardiovascular disorders. J Thorac Dis. 2017;9(7):2079–۲۰۹۲٫ doi:10.21037/jtd.2017.06.104

[۵] . Sophocleous A, Robertson R, Ferreira NB, Mckenzie J, Fraser WD, Ralston SH. Heavy Cannabis Use Is Associated With Low Bone Mineral Density and an Increased Risk of Fractures. Am J Med. 2017;130(2):214-221. doi:10.1016/j.amjmed.2016.07.034

 

بازنشر این مطلب صرفاً با ذکر منبع «کادراس» بلامانع است

همچنین ببینید

خطرات مصرف ماری جوانا

طی سال های اخیر سوء مصرف ماری‌جوانا با نرخ هشداردهنده‌ای در حال افزایش است. در …