دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

از مخدر اکسی کانتین چه می دانید؟

امروزه خطر مصرف و سوء مصرف داروهای مُسکن در سراسر دنیا برای عموم مردم گوشزد می شود. خطرات ناشی از سوء مصرف این داروها از مصرف خود آن ها بسیار خطرناک است که عواقب جانی را در پی دارد. لزوم آگاهی بخشی و اطلاع رسانی درباره این داروهای مُسکن بیش از گذشته احساس می شود و این گزارش در راستای یکی از اهداف و رسالت مؤسسه علمی، پژوهشی کادراس در حوزه داروهای مُسکن و مخدر می باشد.

اُکسی کانتین اسم تجاری برای هیدروکُلراید اُکسیدکُتوون است، یک اوپوئید (مخدر) داروی مُسکن (ضد درد) می باشد. اُکسی کانتین یک فرمولاسیون خوراکی کنترل اُکسیدکتوون هیدروکلراید است. این دارو تنها با نسخه در دسترس و قابل استفاده می باشد و برای درمان دردهای متوسط تا شدید استفاده می گردد هنگامی که التیام درد در طول روز، برای یک مدت زمان طولانی مورد نیاز باشد. این کار با تغییر حالت مغز و عصب صورت می گیرد[۱].

اصطلاحات رایج برای این دارو،  اُ.سی، اُکسی سِت، اُکسی کُتوون هستند و به شکل قرص در ۸ دوز مختلف ۱۰، ۱۵، ۲۰، ۳۰، ۴۰، ۶۰، ۸۰، ۱۶۰میلی گرم قابل دسترس است.

اُکسی کانتین به عنوان یک داروی مُسکن هر ۱۲ ساعت مصرف می شود زیرا این قرص مبتنی بر یک فرمولاسیون دارویی کنترل شده و دارای زمانبندی عمل می  کند. بسیاری از داروهای مُسکن می بایست هر سه تا شش ساعت مصرف شوند. افرادی که دچار سوء مصرف اُکسی کانتین شده اند، افرادی که دارای سوء مصرف اُکسی کانتین هستند، روند پیوسته رهش را برای گرفتن سریع اثر دارو حذف می‌کنند که یک نشاط آنی مشابه ماده هروئین به فرد دست می دهد. زمانی که این دارو مورد سوء مصرف قرار می گیرد که آن را نصف کرده و آن را استنشاق، مضغ، تزریق یا استعمال می کنند[۲].

جدی ترین خطر در رابطه با اوپیوئید ها از جمله اُکسی کانتین اختلال تنفسی یا تنفس کند است. عوارض جانبی اوپیوئیدهای رایج یبوست، حالت تهوع، آرام بخش، سرگیجه، استفراغ، سردرد، خشکی دهان، عرق کردن، تغییرات خلق و خو، سوزش، کم اشتهایی و ضعف هستند. مصرف یک داروی اوپیوئید در دوز بالاتر می تواند اختلال تنفسی شدید به همراه داشته باشد- تنفس کند و سخت که منجر به فوت فرد مصرف کننده می گردد[۳].

تحقیقات اخیر نشان می دهد که به طور کلی، اوپیوئیدها نسبت به داروهای غیراوپیوئیدی در کاهش درد حاد و مزمن بهتر نیستند[۴]. این بدین معناست که گزینه های جایگزین ابتدا باید با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی مورد بررسی قرار گیرد. اگر گزینه های اول موثر نبودند، دقیقا همانطور که تجویز شده است، مُسکن اوپیوئیدی می تواند به طور موثر درد را کنترل کند.

خطرات سوء مصرف اُکسی کانتین

مصرف دائم یا سوء مصرف اوپیوئیدها می تواند منجر به وابستگی جسمی و اعتیاد گردد. وابستگی یعنی اینکه بدن فرد مصرف کننده به وجود این دارو عادت کرده و اگر مصرف آن تقلیل یا متوقف شود، علائم ترک آن بروز می کند. همچنین با مصرف بلند مدت این دارو اثرات مقاومت در برابر آن بروز می کند، بنابراین فرد مبتلا به سوء مصرف داروهای تجویزی، باید دوزهای بالاتری را مصرف کند تا به همان اثرات یا اثرات مشابهی دست یابد که در ابتدای مصرف این دارو تجربه کرده است.

درواقع اعتیاد یک اختلال مزمن و عودکننده است که از طریق مصرف و جستجوی اجباری آن شناخته می شود.

پی‌نوشت‌ها

[۱] Drugs of Abuse | A DEA Resource Guide: 2017 Edition. “Oxycodone.” Drug Enforcement Agency, 2017. Web. https://www.dea.gov/sites/default/files/sites/getsmartaboutdrugs.com/files/publications/DoA_2017Ed_Updated_6.16.17.pdf#page=47. Accessed 26 Oct. 2018.

[۲] MedlinePlus. “Oxycodone.” US National Library of Medicine, 15 March. 2018, https://medlineplus.gov/druginfo/meds/a682132.html. Accessed 26 Oct. 2018.

[۳] MedlinePlus. “Oxycodone.” US National Library of Medicine, 15 March. 2018, https://medlineplus.gov/druginfo/meds/a682132.html. Accessed 26 Oct. 2018.

[۴] Shah A, Hayes CJ, Martin BC. Characteristics of Initial Prescription Episodes and Likelihood of Long-Term Opioid Use — United States, 2006–۲۰۱۵٫ MWR Morb Mortal Wkly Rep 2017;66:265–۲۶۹٫ DOI: http://dx.doi.org/10.15585/mmwr.mm6610a1

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «کادراس» بلامانع است

همچنین ببینید

روندها و تحولات جدید مواد مخدر در اروپا

گزارش مخدری مرکز اروپایی EMCDDA در سال ۲۰۲۲ نیز به مانند سال‌های قبل برپایه فرصت‌ها …