دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

کراتوم، گیاه خطرناک و اعتیادآور

کراتوم یکی از انواع مواد مخدر می‌باشد که به طور بالقوه خطرناک است. محبوبیت این ماده مخدر به دلیل اثرات لذت بخشی که برای کاربران فراهم می‌کند، افزایش یافته است. اگرچه این ماده  که ویژگی‌های مخدرها و  محرک‌ها را به طور هم‌زمان دارد هنوز در ایران دیده نشده اما لزوم روشنگری پیرامون این ماده بیش از پیش اهمیت دارد و کراتوم می‌تواند اثرات شدید منفی کوتاه مدت و یا طولانی در مغز و بدن نیز داشته باشد. در این گزارش به این ماده خواهیم پرداخت:

کراتوم یک درخت گرمسیری بومی در جنوب شرق آسیا از جمله تایلند و فیلیپین رشد می کند که برگ های آن حاوی ترکیبات اوپیوئیدی روانگردان است. کراتوم در منطقه آسیای پاسفیک نسبت به ایالات متحده بسیار رایج تر است[۱].

در ابتدا کراتوم دارویی بود که توسط کارگران و کشاورزان برای افزایش انرژی در محل کار استفاده می‌شد اما بعداً نیز جایگزین تریاک شد. برگ کراتوم حاوی ترکیبات روان گردانی است که می‌توانند انرژی را افزایش دهند، خلق و خو را بهبود دهند و درد را از بین ببرند.

 

کراتوم از برگ های تازه و خشک شده تشکیل شده است که گاهی اوقات در بسته بندی که بر روی آن نوشته شده « غیرقابل مصرف برای انسان» به صورت یک پودر سبز رنگ فروخته می شود. بعضاً به صورت عصاره (شیره) مایع شکل یا آدامس وجود دارد. همچنین کراتوم به صورت قرص (کپسول ژلاتین) عرضه می شود.

کراتوم از طریق جویدن همه برگ ها، به همراه با غذا میل می شود، همچنین به صورت جوشاندن برگ های خشک یا برگ های پودر شده به صورت چای مصرف می کنند. گاهی اوقات نیز برگ های آن را مانند تنباکو استعمال می کنند[۲].

کراتوم برای اثرات تغییر خُلق و خو و التیام درد و به عنوان یک داروی تقویت قوای جنسی مصرف می شود. افرادی که کراتوم مصرف می کنند افزایش انرژی، معاشرت و آگاهی را گزارش دادند.

 

عوارض مصرف کراتوم:

عوارض گزارش شده دراثر مصرف کراتوم بر روی سلامتی شامل حساسیت بر روی پوست آفتاب سوختگی، حالت تهوع، خارش، تعرق، خشکی دهان، یبوست، افزایش ادرار و از دست دادن اشتها است.

مصرف کراتوم به خودی خود بیش مصرفی مهلک را به همراه نمی آورد اما در اشکال تجاری این ماده، گاهی اوقات با دیگر ترکیبات مخلوط می کنند که باعث مرگ فرد مصرف کننده می شود.

علائم یک بیمار روانی (هذیان گویی، توهم و سردرگمی) در دوزهای بالا گزارش شده است.

مانند دیگر اوپیوئیدها، مصرف کراتوم نیز منجر به وابستگی می شود (زمانی که مصرف آن را متوقف می شود، علائم جسمی ترک مصرف آن احساس می گردد)، و بعضی افراد اعتیاد به کراتوم را گزارش دادند.

علائم ترک مصرف آن عبارتند از: درد عضلات، بی خوابی، تحریک پذیری، خشونت، پرخاشگری، تغییرات هیجانی، آبریزش بینی و حرکات تند و تیز.

در سال های اخیر، برخی افراد در درمان پزشکی برای کنترل علائم ترک و سرخوشی ناشی از اعتیاد به سایر اوپیوئیدها یا دیگر مواد اعتیادآور ازجمله الکل، از کراتوم به عنوان یک جایگزین گیاهی استفاده می کردند. هیچ شواهد علمی مبنی بر این که کراتوم جایگزین موثر یا سالمی برای این موضوع باشد، وجود ندارد[۳].

 

منبع :

NATIONAL INSTITUTE ON DRUG ABUSE (NIDA)

https://drugfree.org/drug/kratom/

[۱] NIDA. “Kratom.” National Institute on Drug Abuse, ۲۰ Sep. 2018, https://www.drugabuse.gov/publications/drugfacts/kratom. Accessed 30 Nov. 2018.

[۲] “Kratom.” DEAhttps://www.dea.gov/factsheets/kratom.

[۳] “Get Smart About Drugs.” Find Help | Get Smart About Drugshttps://www.getsmartaboutdrugs.gov/drugs/kratom.


بازنشر این مطلب صرفاً با ذکر منبع «کادراس» بلامانع است

همچنین ببینید

روندها و تحولات جدید مواد مخدر در اروپا

گزارش مخدری مرکز اروپایی EMCDDA در سال ۲۰۲۲ نیز به مانند سال‌های قبل برپایه فرصت‌ها …