سه شنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۳

سه گام مؤثر مراقبت از خانواده ها در برابر اوپیوئیدها

چگونه از خانواده خود در برابر شیوع اوپیوئیدها محافظت کنیم؟

با توجه به اوپیوئید هایی مانند هروئین و یا داروهای مُسکن(ضد درد) تجویزی که جوامع ما را تحت تأثیر گذاشته است، چه گام هایی باید برای حفاظت از خانواده و عزیزان خود برداریم؟

آیا از مقدار داروهای تجویزی که در حال حاضر در خانه شما هستند، آگاهی دارید؟ آیا می دانید تاریخ انقضاء برخی از دارو های شما گذشته است و دیگر قابل استفاده نیستند؟

گام اول : نظارت

تعداد قرص های موجود در هر یک از بطری های تجویزشده یا بسته های قرصی را یادداشت کنید، و مجدداً آن را پر کنید. این عمل را برای داروهای خود و  همچنین برای فرزندان و سایر اعضای خانواده خود انجام دهید. از پر کردن مجدد داروهای خود پس از اتمام آن ها بدون تجویز پزشک خودداری کنید.

اگر به فرزند شما دارویی تجویز شده است، از کنترل داروها و توجه به میزان دوزها و پر کردن مجدد آن ها اطمینان حاصل کنید. خصوصاً نسبت به داروهای اعتیاد آور و داروهای مورد سوء مصرف جوانان از جمله اوپیوئیدها، بنزودیازپین و انواع مُحرک ها، باید هشیار و مراقب باشید.

مطمئن شوید که دوستان، والدین دوستان فرزندان خود، همسایگان و بستگان- به ویژه بزرگسالان- همواره در برابر خطرات اوپیوئیدها آگاه هستند. آنها را ترغیب کنید که به طور مرتب بر داروهای خود، در منزل توجه کافی داشته باشند.

گام دوم : مراقبت

به همان شیوه ای که نسبت به سایر وسایل با ارزش در خانه خود از جمله جواهرات یا پول مراقبت می کنید  نسبت به داروهای تجویزی خود مراقبت لازم را انجام دهید.  همان طور که نسبت به مراقبت از وسایل ارزشمند خود هیچ گونه شرمی ندارید، همین امر در مورد داروهای شما نیز صادق است.

داروهای تجویزی را از کمد دارو بیرون بیاورید، و در محل امنی که تنها خود از آن آگاهید، قرار دهید. اگر امکان آن وجود دارد، همه داروهای خود از جمله تجویزی و غیر تجویزی را در محل امن مثلاً در کمد قفل دار قرار دهید تا  در دسترس جوانان قرار نگیرد.

گام سوم : دور ریختن

دور ریختن داروهایی تاریخ مصرف گذشته یا بلا استفاده، یک اقدام اساسی برای کمک به کودکان، خانواده و اهل منزل خود است و این امر برای فرزندان خود و دوستان آن ها، فرصت سوء استفاده از داروهای شما را کاهش می دهد.

اگر هیچ یک گام های اول و دوم برای شما مقدور نبود، دور ریختن داروهای غیرقابل مصرف در منزل خود تنها راه چاره می باشد.

داروهای غیرقابل مصرف را به همراه سایر زباله ها به دور بریزید. مگر اینکه دستور العمل های روی بسته بندی داروها شیوه خاصی برای امحاء آن ها در نظر گرفته باشد. جهت جلوگیری از پر کردن مجدد بسته های دارو، از از بین بردن هرگونه اطلاعات شخصی و شناسایی از بطری های تجویز شده یا بسته های قرص، قبل از دور انداختن آن ها، اطمینان حاصل کنید.

صحبت کردن و آموزش به فرزندان خود را جدی بگیرید

کودکانی که در مورد خطرات مصرف دارو آموزش های لازم را می بینند، نسبت به کسانی که این آموزه های مهم و حیاتی را در منزل آموزش نمی بینند، کمتر به اعتیاد رو می آورند.

والدین و سایر مددجویان یک نقش فوق العاده مهمی را ایفا می کنند. همه ما می توانیم  با نوجوانان و جوانان در مورد خطرات مصرف مواد و سوء مصرف داروها  مکرراً صحبت و مشورت کنیم.

اما ما می دانیم که این مکالمه و صحبت با جوانان همیشه آسان نیست. در حقیقت، جوانان واقعاً چالش برانگیز هستند.

لذا به صحبت های آنها گوش کنید و به نظرات آنها احترام بگذارید.

اگر آن ها شما را یک شنونده خوب ببینند به شما اعتماد بیشتری خواهند کرد.

برای آن ها شرایط را فراهم کنید تا  به شما نزدیک تر شوند با شما احساس راحتی کنند و سوالات خود را از شما بپرسند.

بر روی واقعیت ها تمرکز کنید تا احساسات.

اگر نوجوان شما مواد مصرف می کند، شما ممکن است عصبانی، ناراحت، بیمناک و سردر گم شوید، این ها واکنش های طبیعی هستند، اما به آن ها فرصت دهید.

قبل از آن که یک نیاز ضروری برای انجام مشاوره با فرزند خود بوجود آید، مهم  است که والدین پیرامون مواد، بطور منظم با نوجوانان خود صحبت کنند.

 بسیاری از گفتگوهای کوتاه، بهتر از ساعت ها بحث و گفتگوهای طولانی است و نوجوانان به صحبت های کوتاه تر شما توجه بیشتری می کنند.

از قضاوت کردن اجتناب کنید.

داروی اضطراری نالوکسان را در دسترس داشته باشید

آمادگی در شرایط اضطراری همیشه ایده خوب محسوب می شود. نالوکسان (که با برند تجاری نارکان شناخته می شود) دارویی است که از مرگ های ناشی از بیش مصرفی اوپیوئیدها، جلوگیری می کند. راه های به دست آوردن و مصرف  این داروی حیات بخش را حتماً بیاموزید.

 

بازنشر این مطلب صرفاً با ذکر منبع «کادراس» بلامانع است.

همچنین ببینید

روندها و تحولات جدید مواد مخدر در اروپا

گزارش مخدری مرکز اروپایی EMCDDA در سال ۲۰۲۲ نیز به مانند سال‌های قبل برپایه فرصت‌ها …