جمعه , ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
53164987 - ecstasy tablets on white background

قرص عشق (DOM/DOB/MDA)

طبق آمار هر روز بر تعداد قرص ها و مواد مُحرک و توهم زا با نام و اشکال مختلف افزوده می شود. قرص های توهم زایی که جنبه تجاری داشته و بر خلاف عنوان هایی که دارند، بسیار مخرب و اثرگذار می باشند. قرص عشق از جمله قرص هایی است که دارای ویژگی های فوق می باشد. مؤسسه کادراس به همراه دیگر مقالات پژوهشی خود در راستای معرفی انواع مواد مخدر و مُحرک‌های نوظهور در سراسر دنیا، سعی در آموزش و آگاهی به جامعه دارد.

گزارش زیر به یکی از انواع قرص های اِکستازی خواهد پرداخت:

این قرص از تغییرات شیمیایی آمفتامین ها است که به عنوان جایگزین آمفتامین ها شناخته می شوند. به این گروه از مُحرک ها نیز قرص های طراحی شده می گویند. فرمول شیمیایی (DOB) 4-برومو-۲ ، ۵-دی مِتوکسی آمفتامین است. فرمول شیمیایی (MDA) 4.3-مِتیلین دیوکسی آمفتامین که مشابه MDMA یا اکِستازی است که گاهاً به عنوان قرص اِکستازی فروخته می شود و اسم مستعار آن قرص عشق است.

آمفتامین های جایگزین غالباً به شکل پودر و قرص وجود دارند.

آمفتامین های جایگزین از جمله DOM ، DOB و MDA  را می توانند به صورت خوراکی یا از طریق بینی مصرف می‌کنند. به دلیل این که این مشتقات به طور غیر قانونی در لابراتورهای مخفی و غیرمجاز تولید می شود لذا به ندرت ممکن است که خالص باشد. مقدار دوز در یک کپسول یا قرص و کیفیت مواد آن، به طور قابل توجهی متغییر است.

این قرص ها اثر تغییر خُلق و خو در فرد مصرف کننده ایجاد می کند و ممکن است هذیان گویی به همراه بیاورد.

مصرف دوزهای بالاتر و بلند مدت آن ها ممکن است منجر به  تحریک روان پریشی گردد، در واقع روان پریشی یک وضعیت روانی است که هذیان گویی و اختلال فکری را شامل می شود. MDA  دارای عوارض کوتاه مدت است که شامل موارد ذیل می باشد:

  • آشفتگی
  • تعریق
  • افزایش فشار خون و میزان تپش قلب
  • تشنج
  • عوارض قلبی

 

 منبع:

NATIONAL INSTITUTE ON DRUG ABUSE (NIDA)DRUG ENFORCEMENT AGENCY (DEA)

https://drugfree.org/drug/dom-dob-mda/

بازنشر این مطلب صرفاً با ذکر منبع «کادراس» بلامانع است.

همچنین ببینید

جستاری کوتاه در گزارش جهانی مواد مخدر ۲۰۲۳

دفتر مبارزه با جرم و مواد سازمان ملل متحد به مانند هر سال اقدام به …