دوشنبه , ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

عوارض مصرف اکستازی بر نوجوانان و نحوه برخورد با آن ها

اِکستازی یک اصطلاح عامیانه برای MDMA ، مخفف مِتیلن دی اُکسید مِتامفتامین است، نام طولانی این قرص یادآور پارتی های طولانی مدت شبانه است که اغلب به آن قرص های دیوانه کننده نیز می گویند.

در مورد مواد رایج مورد مصرف نوجوانان، آموزش و آگاهی های لازم را فرا بگیرید. با نوجوان خود پیرامون خطرات مصرف مواد گفتگوهای منظم داشته باشید و علائم و خطرات مصرف مواد برای نوجوانان را جدی بگیرید.

 

نوجوانان اکستازی را چگونه مصرف می کنند؟

مصرف اکستازی عمدتاً شامل قرص ها و کپسول های بلعیدنی است. گاهی اوقات این قرص ها را خرد کرده و استنشاق می کنند، گاهاً آن را استعمال می کنند و گاهی به ندرت در مایع حل و تزریق می کنند. همچنین اکستازی به صورت پودر نیز یافت می شود.

سوء مصرف کنندگان اکستازی معمولاً از طریق بلعیدن سه عدد قرص به صورت یکجا یا بیشتر از سه عدد یا از طریق مصرف یک سری از قرص ها در زمان کوتاه مدت انجام می دهند. مورد دیگر مصرف در میان جوانان این است که از اکستازی و LSD همزمان مصرف می کنند.

مانند بسیاری از مواد که مورد سوء مصرف واقع می شود، اکستازی همیشه به تنهایی مصرف نمی شود. معمولاً مصرف کندگان اکستازی را با سایر مواد مانند الکل و گُل ترکیب و مصرف می کنند.

 

بدانید که مصرف اکستازی برای نوجوانان اعتیاد آور است.

اکستازی یا MDMA حس افزایش انرژی، سرخوشی، گرمای عاطفی و تحریف در زمان و ادراک و همچنین تجربه لامسه را به وجود می آورد. نوجوانان مصرف آن را راهی برای افزایش سرگرمی مهمانی خود می دانند، سرحال و سرخوش بمانند و روحیه خود را بالا ببرند. آن ها همواره به مصرف اکستازی راغب هستند تا همیشه این شرایط سرحالی و سرخوشی را داشته باشند. همانطور که مؤسسه ملی سوء مصرف مواد گزارش داده است، در یک نظرسنجی مشخص شد که ۴۳ درصد از نوجوانان و جوانان که اکستازی مصرف می کنند، معیارهای تشخیصی پذیرفته شده برای وابستگی به اکستازی در آن ها وجود دارد، با وجود شناخت آسیب های جسمی یا روانی، عوارض ترک مصرف آن و مقاومت (تب آوری) آن، مشهود است. این تحقیقات با نتایج حاصل از مطالعات مشابه در کشورهای دیگر سازگار است که میزان بالایی از وابستگی به اکستازی را در میان مصرف کنندگان نشان می دهد. علائم ترک مصرف اکستازی شامل خستگی، کاهش اشتها، احساس افسردگی و اختلال در تمرکز است.

 

به علائم مصرف اکستازی توجه کنید

مشکلات روانی در زمان مصرف اکستازی و بعضی اوقات، حتی هفته ها پس از مصرف اکستازی اتفاق می افتد.

گیجی

افسردگی

اختلال خواب

اشتیاق و تمایل شدید به مصرف مواد

اضطراب شدید

پارانویا (روان پریشی)

علائم جسمی مانند:

گرفتگی عضلات

گرفتگی غیر ارادی دندان ها

حالت تهوع

تاری دید

حرکت سریع چشم

ضعف

لرز یا تعریق

افزایش ضربان قلب و فشار خون

 

شناخت علائم بلند مدت مصرف اکستازی

نتایج پژوهش ها درمورد عوارض بلند مدت مصرف اکستازی، آسیب به قسمت های مهم مغز از جمله تفکر و حافظه، مشابه عوارض مصرف کوکائین و متامفتامین است.  اعتقاد بر این است که مصرف این ماده توهم زا، منجر به آسیب به سلول های عصبی  می گردد که از سروتونین شیمیایی برای برقراری ارتباط با سایر سلولهای عصبی استفاده می شود. اکستازی یا MDMA ، در ساختار و تأثیرات مشابه مِتامفتامین است و ثابت شده است که مصرف آن منجر به تخریب سلولهای عصبی حاوی دوپامین انتقال دهنده عصبی می گردد. آسیب رسیدن به سلول های عصبی حاوی دوپامین علت اصلی اختلالات حرکتی در بیماری پارکینسون (لرزش در وضعیت استراحت) است. علائم این بیماری با نبود هماهنگی و لرزش آغاز می شود و می تواند در نهایت به یک حالتی از فلجی منجر گردد.

 

نسبت به وسایل اعتیادافزار در اتاق نوجوان و وسایل شخصی وی دقت کنید

وسایل اعتیادافزار که والدین ممکن است در اتاق یا کوله پشتی نوجوانان پیدا کنند،  میله های شیشه ای، ماسک های مخصوص جراحی و پایپ هستند که برای تحریک و مصرف اکستازی و سایر مواد مورد استفاده قرار می گیرد. اگر این وسایل را در اتاق نوجوان خود یافتید و اگر تمایل به صحبت با آن ها درباره این موضوع دارید، هرگز از صحبت کردن در این زمینه خجالت نکشید و این اولین قدم برای کمک به نوجوان خود می باشد.

 

در استفاده از کیت های تست جهت تأیید مصرف مواد، دقت کنید

کیت های تست معمولاً برای تست مصرف MDMA در دسترس می باشد. این آزمایشات ساده در بررسی اوره فرد مصرف کننده کاربر دارد که بعد از فرو بردن لوله های کیت در ادرار فرد آزمایش دهنده، زمان زیادی نمی کشد که نتیجه آن مشخص می شود. همچنین کیت های تست چند مواد نیز موجود است که برای استفاده از تست مصرف اکستازی به عنوان یکی از انواع مواد در منزل وجود دارد که به آن ها “کیت خانگی آزمایش اکستازی” می گویند.

 

بازنشر این مطلب صرفاً با ذکر منبع «کادراس» بلامانع است.

همچنین ببینید

جستاری کوتاه در گزارش جهانی مواد مخدر ۲۰۲۳

دفتر مبارزه با جرم و مواد سازمان ملل متحد به مانند هر سال اقدام به …