دوشنبه , ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیامدهای مصرف ماری‌جوانا بر سلامت عمومی

یکی از راه‌های تشخیص پیامدهای مصرف ماری‌جوانا بر سلامت عمومی، بررسی میزان مراجعات به فوریت‌های پزشکی و بستری شدن افراد مصرف کننده ماری‌جوانا و به ویژه مسمومیت ناشی از آن است. افرادی که دچار مسمومیت ناشی از مصرف ماری‌جوانا می‌شوند دارای علایمی نظیر، اضطراب، ترس‌های عصبی، مسمومیت عمومی و استفراغ هستند. بر اساس آخرین اطلاعات در بازه زمانی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴، تعداد موارد مراجعه به فوریت‌های درمانی مربوط به مصرف ماری‌جوانا در سطح جهان تا ۲۰ درصد افزایش داشته است.
بر اساس گزارش « دپارتمان سلامت عمومی و محیط زیست کلرادو» موارد بستری به علت مصرف ماری‌جوانا تا سپتامبر ۲۰۱۵ به صورت قابل توجهی افزایش داشته است.تعداد افرادی که به واسطه مصرف ماری‌جوانا تحت درمان و مراقبت قرار گرفته‌اند در سال ۲۰۱۶، ۶۱۲۰ نفر بوده و تعداد موارد تماس با « مرکز مواد مخدر و سموم کلرادو» به طور چشمگیری با افزایش روبرو بوده است.
با وجود برخی بحث‌ها و تبلیغات کاذب در مورد اعتیادآور نبودن ماری‌جوانا ، اما شواهد به روشنی نشان می‌دهد مصرف طولانی مدت آن منجر به اعتیاد می‌شود. بر اساس تحقیقات، ۹ درصد از کسانی که تجربه مصرف ماری‌جوانا داشته‌اند، دچار اختلال سوء مصرف شده‌اند؛ این تعداد میان کسانی که از نوجوانی شروع به مصرف کرده‌اند به این صورت است که از هر ۶ نفر ۱ فرد از اختلال مصرف رنج می‌برد.
مصرف ماری‌جوانا توسط نوجوانان بسیار خطرناک است، افزایش آسیب‌پذیری میان نوجوانان در مقابل پیامدهای نامطلوب مصرف طولانی آن به این واقعیت مربوط می‌شود که مغز در دوران بلوغ دچار رشد فعال می‌شود که به نوبه خود افزایش خطر مصرف سایر مواد غیرقانونی را پیش‌بینی می‌کند. افرادی که از نوجوانی شروع به مصرف ماری‌جوانا کرده‌اند در مقایسه با کسانی که در بزرگسالی شروع به مصرف داشته‌اند، تقریباً ۲ تا ۴ برابر احتمال ابتلاء به سوء مصرف را دارند. داده‌های بالینی نشان می‌دهد که مصرف ماری‌جوانا در نوجوانی می‌تواند بر تشدید رقتارهای اعتیادآور متعدد در بزرگسالی کمک کند. افرادی که در نوجوانی در معرض کانابینوئید قرار گرفته‌اند، واکنش‌های نورون‌های دوپامین که مناطق پاداش مغز را تعدیل می‌کنند، کاهش می‌یابد و در نتیجه می‌تواند منجر به افزایش حساسیت‌ها و گرایشات به سوء مصرف مواد و اعتیاد به چند ماده شود.
در واقع، هر چند برخی معتقدند ماری‌جوانا مانند سیگار و الکل یک ماده دروازه‌ای برای گرایش به مصرف سایر مواد سخت اعتیادآور است، اما باید دانست مصرف ماری‌جوانا با عوارض نامطلوبی که بر مغز دارد، فرد را برای افزایش واکنش نسبت به سایر مواد آماده می‌کند و در طولانی مدت گرایش به مصرف مواد سخت‌تر مانند کوکائین و هروئین را بیشتر می‌کند. بنابراین، مصرف مای‌جوانا با پیامدها و عوارض جانبی قابل توجهی همراه است. این ماده نیز مانند سایر مواد می‌تواند به اعتیاد منجر شود و عملکرد شناختی و حرکتی فرد مصرف کننده را تحت تاثیر قرار دهد و نتیجه آن بروز اتفاقات ناگواری مانند تصادف و مرگ است. همچنین مصرف دائمی آن در دوران نوجوانی منجر به تغییرات اساسی در عملکرد مغز می‌شود و می‌تواند دستاوردهای آموزشی، شغلی و اجتماعی فرد را به خطر اندازد. همچنین افرادی که دچار اختلالات مصرف مواد به ویژه مواد سخت هستند، به احتمال زیاد شروع مصرف‌شان با مواد نرم‌تری مانند ماری‌جوانا بوده که هم در دسترس بوده و حتی پذیرش اجتماعی بالاتری را به دنبال داشته است.
گفتنی است، پیامدهای مصرف مواد ( قانونی یا غیرقانونی) بر سلامتی افراد یک جامعه نه تنها از طریق مضرات آن ماده بلکه از طریق در دسترس بودن و پذیرش اجتماعی آن نیز تعیین می‌شود. از این رو، قانونی بودن برخی از مواد مانند دخانیات و الکل نه تنها خطر کمتر نسبت به مواد غیرقانونی ندارند بلکه به دلیل امکان قانونی بودن آنها، وجاهت اجتماعی و قانونی بیشتری در مصرف آن به وجود آمده و عملاً روز به روز مصرف آن در حال افزایش است. باید یادآوری کرد هر چقدر بیشتر به سمت قانونی شدن مصرف برخی از مواد مانند ماری‌جوانا حرکت شود، تعداد افرادی که به دلیل مصرف آن سلامت عمومی‌شان به خطر می‌افتد بسیار بیشتر می‌شود.

همچنین ببینید

شناخت اعتیاد به مواد مخدر

اعتیاد شامل میل شدید به چیزی، از دست دادن کنترل بر مصرف آن و ادامه …